printlogo

مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو، مهم‌ترین محورهای فعالیت در ایران خودرو را افزایش تیراژ تولید، ارتقای کیفیت و توسعه سبد محصولات در راستای بهبود رضایتمندی مشتریان اعلام کرد.
کد خبر : 22712
تاریخ انتشار : 14 اسفند 1401 - 9:8

محمدعلی شبیری - «خبرماشین» | مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو، مهم‌ترین محورهای فعالیت در ایران خودرو را افزایش تیراژ تولید، ارتقای کیفیت و توسعه سبد محصولات در راستای بهبود رضایتمندی مشتریان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ علیمردان عظیمی عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد با همکاری تمام مدیران، کارکنان و کارگران زحمتکش این مجموعه عظیم صنعتی مسیر زحمات و تلاش‌های مدیرعامل قبلی را ادامه داده و برنامه‌های مبتنی بر پیشرفت همه‌جانبه گروه را سرعت بخشیده و توسعه دهیم.

برنامه افزایش تیراژ تولید قطعاً با بررسی شرایط موجود و ایجاد زیرساخت های لازم از جمله جمع آوری خودروهای ناقص و بسیج همگانی محقق خواهد شد؛ البته روند افزایش تولید در صنعت خودرو، به چند موضوع بستگی دارد و باید این چند چالش را برطرف و تا معضلات حل نشود، روند افزایش تولید به سختی پیش می رود.

اولین چالشی که باید برطرف شود، بحث نقدینگی و قیمت گذاری است. اساساً تا قیمت گذاری دستوری رفع نشود، افزایش تولید یعنی زیان بیش تر، خروج نقدینگی بیش تر از صنعت خودرو، فقیرتر شدن صنعت خودرو سازی و چالش های بیش تر در بخش تولید. در نتیجه، با قیمت گذاری دستوری، تحقق افزایش تولید بسیار سخت است.

چالش دوم، حفظ ارزش پول ملی است. حفظ ارزش پول هم، می تواند کمک زیادی به رشد تولید کند یعنی اگر بتوانند ارزش پول ملی را به طور نسبی و در دوره زمانی بلند مدت حفظ کنند، این وضع کمک می کند به این که رشد تولید، سریع تر اتفاق بیفتد.

چالش سوم، قدرت خرید مردم بوده و اگر قیمت ها، آزاد سازی شود واسطه گری کاهش پیدا می کند. در آن حالت، خودرو از حالت سرمایه ای به مصرفی تبدیل می شود. وقتی خودرو، کالای مصرفی باشد، آن وقت بانک ها و لیزینگ ها باید ورود کنند و شرایط مناسب تری را برای خریداران و مصرف کنندگان تعریف کنند تا توزیع و فروش خودرو به صورت موفق تر انجام شود.

در آذر ماه بیشترین رشد تولید بین شرکت‌های خودروساز مربوط به ایران‌‌خودرو با رشد 27درصدی تولید هشت‌ماهه‌، نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، بیشترین تیراژ در بین مدل‌‌‌های تولیدی طی هشت ماه امسال، نصیب خانواده پژو شده است. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در بازه زمانی تحت بررسی 222هزار و 977 دستگاه از مدل‌‌‌های پژو را تولید کرده‌‌‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش 20درصدی را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو در‌حال‌حاضر پژو را در مدل‌های 207، 206 تیپ 2 و پارس تولید می‌کند که در این بین مدل 206 نیز تا چندی دیگر مانند 405 حذف خواهد شد.

در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌خودرو، سمند تیراژ تولید 49هزار و 614دستگاهی را در هشت ‌ماه امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 40درصد رشد را نشان می‌دهد. طبق اعلام ایران‌خودرو، سمند از خطوط تولید این شرکت حذف شده، با‌این‌حال طبق آمار پنج‌هزار و 853 دستگاه از این محصول در آبان‌ماه به تولید رسیده است. احتمالا سمندهای تولیدی در راستای تعهدات قبلی ایران‌خودرو تولید شده‌اند. ایران‌خودرو قصد دارد با افزایش تیراژ دنا، جای خالی سمند را پر کند، چه آنکه این دو محصول از یک خانواده هستند.

بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، دنا نیز در هشت ماه امسال 27هزار 639 دستگاه تولید داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید دنا 43درصد رشد را به خود می‌بیند. رشد تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا کاهش تیراژ را در هشت ماه امسال تجربه کرده است. رانا تا پایان آبان امسال 17هزار و 117 دستگاه تولید داشته که در مقایسه با هفت ماه پارسال از کاهش حدودا 18درصدی حکایت می‌کند. از رانا که بگذریم، ایران‌‌‌‌خودرو محصولی چینی به نام‌‌‌ هایما نیز دارد که تولید آن در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌‌‌توجهی داشته است. طبق آمار، در هفت ماه امسال ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها ده‌هزار و 251 دستگاه ‌‌‌هایما تولید کرده‌‌‌اند.

با توجه به این آمار، مونتاژ ‌‌‌هایما که سایت خراسان ایران‌‌‌خودرو میزبان آن است، رشد حدود 183 درصدی را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌‌‌بیند. سری هم به تارا بزنیم؛ جدیدترین محصول حال حاضر ایران‌‌‌خودرو که تولید آن در هشت ماه امسال بالا رفته است. طبق آمار ارائه‌‌‌شده به بورس، ایران‌‌‌خودرو در هشت ماه امسال 10هزار و 696 دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در مدت مشابه سال گذشته تازه ‌وارد خطوط تولید این شرکت شده بود. در مقایسه با هشت ماه پارسال، تولید تارا حدودا دو و نیم برابر شده است.

برنامه ارتقا کیفیت تولید نیز با توجه به روند قبلی که خودرو ناقص تولید می شد و کیفیت محصولات در شرایط نامطلوبی قرار داشت با تکمیل رویکردها و بسیج نیروها و امکانات در زنجیره ارزش تولید، دستاوردهای قابل توجهی رقم خورد که در نهایت رضایت مشتریان را به دنبال داشت و سال 1402 را می توان سال ثبت رکوردهای متعدد در حوزه کیفیت پیش بینی کرد.

در سال جاری بحث طرح تحول کیفیت و تدوین طرحی که متفاوت‌تر از طرح‌های قبلی باشد، در دستور کار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار گرفت؛ در وهله اول باید این طرح تحولی و جهشی باشد از این بابت که آثار کیفی آن بصورت محسوس برای مشتریان و مردم ملموس باشد. باتوجه به اینکه فرصت برای تدوین برنامه‌های بلندمدت وجود نداشت، اکثر برنامه‌ها از دسته برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید تدوین می‌شد تا در نهایت آثار کیفی در مشخصه‌های کیفی محصولات ما به روشنی برای مردم در سال جاری و سال‌های بعدی مشخص باشد.

توسعه محصول برنامه سوم مدیرعامل جدید ایران خودرو است که با توجه به مشکلات زیاد ناشی از تحریم ها در خصوص توسعه محصول، سهم برندهای داخلی افزایش داشته است؛ نظر به اینکه تمرکز اصلی این حوزه به طراحی و توسعه معطوف شده، ادامه مسیر توسط مدیرعامل با موفقیت همراه خواهد بود.

در صورتی‌که خودروسازان افزایش مقیاس تولید را از طریق بنسازههای بومی انجام دهند، نبض طراحی و دانش‌فنی محصولات در اختیار خودشان خواهد بود و تابآوری صنعت خودروی کشور در مقابل تحریمهای ظالمانه افزایش می‌یابد. بن‌سازه‌های قدیمی و محصولات مبتنی بر آنها از حیث کیفیت و همچنین دستیابی به استانداردهای ۸۵ گانه دچار اشکالات فراوان هستند. بنابراین یکی از مهمترین رویکردها برای دستیابی به کیفیت در صنعت خودروی کشور، تمرکز بر توسعه محصولات جدید مبتنی بر بن‌سازه‌های جدید است.

ایجاد جایگزین برای محصولات اقتصادی فقط از طریق توسعه محصولات بومی و با داخلی‌سازی بالا میسر خواهد بود (نه از طریق واردات). بر این اساس توسعه بن‌سازه های اقتصادی به‌روز که درسال‌های اخیر مورد غفلت واقع شده بود، در برنامه‌های توسعه محصول خودروسازان داخلی لحاظ شده است. موضوع تحقیق و توسعه با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته سرعت یافته و نتایج آن به مرور در حال رخ‌نمایی است، ورود محصولات جدید مانند تارا اتوماتیک، ری را، دنا جوانان و ... شاهدی بر این مدعاست.

با بررسی سوابق مدیریتی علیمردان عظیمی و همکاری تمام مدیران، کارکنان و کارگران این مجموعه قطعاً به زودی شاهد تحقق برنامه های اعلام شده از سوی سکان دار جدید ایران خودرو خواهیم بود.

محمدعلی شبیری