printlogo

اگر به موزه نظامی واقع در کاخ سعدآباد مراجعه کنید در فضای جلوی این ساختمان با یک دستگاه رولزرویس متعلق به دوران پهلوی اول روبرو می شوید که در یک اتاق شیشه ای و در وضعیتی نگران کننده نگهداری می شود.
کد خبر : 22775
تاریخ انتشار : 5 فروردین 1402 - 16:35

«خبرماشین» - اگر به موزه نظامی واقع در کاخ سعدآباد مراجعه کنید در فضای جلوی این ساختمان با یک دستگاه رولزرویس متعلق به دوران پهلوی اول روبرو می شوید که در یک اتاق شیشه ای و در وضعیتی نگران کننده نگهداری می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ ساختمان موزه‌ نظامی واقع در بخش مرکزی مجموعه‌ سعدآباد تهران در سال 1317 توسط پهلوی اول در دو نیم طبقه در مساحت 3000 مترمربع ساخته شد و در سال 1360 جهت نمایش ابزار و ادوات جنگی و نظامی ایران توسط سازمان عقیدتی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور انتقال موزه نظامی از دانشکده افسری به این مکان تغییر کاربری داد.

رولزرویس کلاسیک

نکته جالب حقوقی درباره این خودرو این است که قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی این خودرو به همراه تعدادی از سایر رولزرویس ها جهت انجام یکسری تعمیرات به انگلستان فرستاده شد. هم زمانی این مسئله باوقوع انقلاب اسلامی باعث شدکه خانواده پهلوی ادعای مالکیت آنهاراداشته وبه دادگاه عالی لندن شکایت کردند. درنهایت دادگاه عالی لندن به این نتیجه رسیدکه این خودروبه مردم ایران تعلق دارد،لذاپس ازانجام تعمیرات کلی به ایران برگردانده شد.

این خودرو میلیاردی که شاید تعداد کمی از آن در دنیا باقی مانده باشد، میراث ملی محسوب شده و شایسته است نهادهای متولی شامل وزارت میراث فرهنگی یا ارتش جمهوری اسلامی ایران ( با توجه به نصب نشان ارتش در جلوی ورودی موزه ) اقدامات لازم جهت بازسازی و نگهداری مناسب این خودرو را انجام دهند.

رولزرویس کلاسیک