printlogo

سایپا با عرضه 8 محصول جدید شامل سیَلک، پاژ، آریا، اطلس، سهند، کادیلا (ال 90 ایرانی)، شاهین پلاس و شاهین اتوماتیک  CVT در سال جاری قصد افزایش سهم بازار خود را دارد.
کد خبر : 22874
تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1402 - 14:27

«خبرماشین» - شرکت سایپا همچنان با تولید و ارائه محصولات جدید، 60 درصد سهم بازار خودروهای داخلی را در کشور در اختیار دارد؛ در سالهای اخیر شرکت سایپا با تولید انواع خودروهای سواری، بازار این نوع خودروها را در اختیار داشته است، ضمن اینکه با طراحی و تولید 8 محصول جدید در این دوره، قصد افزایش سهم بازار خود را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در سال های اخیر سهم گروه سایپا در تولید خودرو افزایش پیدا کرده و علی رغم وجود مشکلات موجود بر اساس استراتژی تعریف شده و با تکیه بر مزایای اقتصادی و رقابتی محصولات و بهره گیری از توان بازاریابی خود بیش از 60 درصد سهم بازار خودرو کشور را به دست آورد و همچنان به این پیشتازی ادامه دهد. نگاهی به گستره محصولات کنونی سایپا، نشان دهنده تغییر اساسی چهره این خودروساز در مسیر بومی سازی و ایجاد تنوع در محصولات است.

موفقیت های گروه سایپا مرهون مزیت های رقابتی محصولات یعنی قیمت رقابتی، مصرف سوخت اقتصادی، خدمات پس از فروش گسترده و قیمت مناسب قطعات یدکی است که قبل از ورود در هر محصول به بازار، برنامه ریزی های لازم برای ایجاد و حفظ این مزیت ها انجام می گیرد. اضافه شدن محصولات و آپشن های جدید در سال جاری و آینده به سبد محصولات شرکت سایپا قدرت انتخاب مشتریان را در بازار افزایش خواهد داد و به تبع آن با بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار تحقق اهداف این شرکت را میسر خواهد نمود.

زمانی تنوع محصولات سایپا بسیار کم و محدود بود و همه این مجموعه را به عنوان تولیدکننده پراید می‌شناختند اما اکنون این مجموعه دیگر تک محصول نیست و توانسته در سبد محصولات خود خودروهای خوب و متنوعی را جای دهد؛ این مجموعه خودروساز پروژه های متعدد توسعه ای تعریف کرده که می تواند نشان دهنده اتفاق های مناسب و بسیار خوب در صنعت خودرو کشور باشد.

با روندی که سایپا در پیش گرفته این قابلیت وجود دارد که به یکی از قطب های صنعت خودروسازی منطقه تبدیل شود؛ این مجموعه همچنین به حدی از توان رسیده که می تواند در تولید خودروهای ملی بسیار پررنگ ظاهر شود؛ تلاش های صورت گرفته در حوزه تنوع محصولات سایپا می‌تواند این نوید را بدهد که به زودی مجموعه سایپا می تواند صادرات به کشورهای همسایه را با جدیت دنبال کند، برای اینکه چنین امری با سرعت عملیاتی شود بهتر است در تامین سرمایه در گردش و تزریق منابع مالی اقدامات لازم صورت گیرد.

اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در گروه خودروسازی سایپا رخ داد بسیار قابل توجه است؛ چراکه در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا این مجموعه به افزایش و رشد تولید و متنوع سازی محصولات دست یافت. این شرکت با افزایش و رشد تولید و ایجاد تنوع در محصولات خود توانست گام‌های بلندتری را نسبت به رقبای داخلی بردارد. بنابراین این امیدواری وجود دارد که در سال جاری روند توسعه‌ای و پیشرفت شتاب بیشتری بگیرد.

سایپای نوین در گام نخست با خداحافظی پراید قدم به میدان گذاشت و پلتفرم X200 که میزبان خودروهای کوچک اقتصادی بود، نخستین پازل این شرکت برای ایجاد تنوع شد. پس از معرفی نسخه های پایه تیبا، ساینا و کوییک، سایپا به دنبال ایجاد تنوع به سراغ فیس لیفت ساینا و کوییک رفت و همزمان مگاپلتفرم SP100 را تا حدی توسعه داد که پس از شاهین، نخستین کراس اوور ایران را بر پایه آن توسعه داد. در حالی که پیش بینی حرکت بعدی سایپا سخت بود و انتظار می رفت این خودروساز برای توسعه محصولات جدیدش مدتی خودرو دیگری را معرفی نکند. اما سایپایی ها دست از تلاش نکشیدند و در حالی که شاهین را با استانداردهای ایمنی اروپا توسعه می دادند و آن را آماده ورود به خط تولید نبوه می کردند، پلت فرم تندر90روی کار آمد تا با این مالکیت، خودرویی جدید طراحی و آماده ورود به بازار شود. در ادامه به بررسی برخی محصولات جدید سایپا می پردازیم:

 

شاهین اتوماتیک  CVT

شاهین اتوماتیک  CVT

شاهین اتوماتیک CVT به موتور  ۱.۵ لیتری توربوشارژر ۸ سوپاپ مجهز است که ۱۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک این خودروی ملی سایپا از نوع CVT است و در حالت تیپ ترونیک تعویض دنده ۷ سرعته مصنوعی را برای راننده فراهم می کند. جعبه دنده این خودرو حالت رانندگی اسپرت و برفی را هم دارد.

در رابطه با ویژگی‌های جدید شاهین CVT، می‌توان به افزوده شدن سامانه کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سیستم کروز کنترل، سیستم لیمیت کنترل، آنتن کوسه‌ای، مولتی مدیا 10 اینچی، تزئینات کرومی در بدنه، کف‌پوش سه بعدی، دستگیره‌های داخلی با روکش استیل اشاره کرد.

 

شاهین پلاس

شاهین پلاس

پیشرانه شاهین پلاس ۱.۶ لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید می شود. این پیشرانه فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی را دارد و به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به دست آورده است.

شاهین پلاس یکی از خودروهایی است که سایپا قصد دارد از موتور ME16 برای به‌حرکت درآوردن آن استفاده کند. این موتور که در مگا موتور تولید می‌شود، در حقیقت همان قوای محرکه‌ای است که پیش‌تر آن را با نام EC5 می‌شناختیم. EC5 محصول گروه پژو سیتروئن بود و این موتور حالا ایرانیزه شد و قرار است در خودروهای مختلفی از آن استفاده شود. فروش این محصول جدید قرار است از اواخر تابستان امسال آغاز شود.

 

کادیلا (ال 90 ایرانی)

کادیلا (ال 90 ایرانی)

کادیلا توسط پارس خودرو تولید می‌شود و نسخه نهایی این محصول بر روی پلتفرم ال ‌نود (لوگان) ساخته شده است که قبلاً سه خودروی تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپ‌وی با آن تولید شده‌اند. پروژه P۹۰ در واقع نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است. موتوری که در این خودرو استفاده می‌شود، بر پایه موتور K4M ال ‌نود ساخته شده و راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از ال ‌نود است.

خودروP90  با پیشرانه  ME16 ساخت مگاموتور عرضه خواهد شد که این موتور ۱۶ سوپاپه تنفس طبیعی توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار و  ۱۴۷  نیوتن متر، گشتاور را خواهد داشت. این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دستی ساخت کمپانی DAE عرضه می‌شود و احتمالا تولید انبوه آن در پارس خودرو از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

 

سایپا سهند

سایپا سهند

سهند خودرویی سدان و چهار در کلاس بی است که توسط سایپا بر اساس پلتفرم x200 سایپا طراحی شده است. سهند اولین خودرویی است که در آن پیشرانه M15GSI به کار گرفته شده است.  این پیشرانه همچنان از نوع ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و می تواند ۹۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۷ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده سهند از نوع ۵ سرعته دستی است و احتمالاً در نسخه اتوماتیک آن از جعبه دنده CVT با تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته استفاده می شود. این خودرو ایرانی در سال ۱۴۰۱ رونمایی و در سال ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

 

سایپا اطلس

سایپا اطلس

اطلس، جدیدترین محصول خانواده سایپا از پلتفرم X۲۰۰ است که با ایجاد تغییرات محسوس در نمای ظاهری داخلی و بیرونی خودرو و همچنین افزودن تجهیزات و امکانات بیشتر در ۴ تیپ با گیربکس دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. در همه تیپ ها موتور ۱.۵ لیتر چهار سیلندر هشت سوپاپ را داریم که M۱۵-GSI نام دارد. تفاوت این موتور نسبت به موتور M۱۵ معمولی، اضافه شدن هدرز و زمان بندی متغیر سوپاپ ها است که باعث می شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین تر در دسترس باشد. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۹۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر را دارد و  قدرت موتور نیز از طریق جعبه دنده CVT و یا ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد.

 

سایپا آریا

سایپا آریا

این خودرو در گام نخست قرار بود مانند شاهین با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور قابل توجه ۱۷۸ نیوتون متر روانه بازار شود اما ظاهرا سایپا قوای محرکه جدید و قدرتمندتری را برای آریا در نظر گرفته است. این پیشرانه جدید با حجم کم، مصرف سوخت و آلایندگی پایین و معادل استاندارد یورو۶ را ارائه می کند و حداکثر توانش به فراتر از ۱۴۰ اسب بخار می رسد و گشتاور آن احتمالا بیش از ۲۲۰ نیوتون متر خواهد بود.

پیشرانه توربو جدید سایپا برای کراس اوور آریا، از دور موتور ۱۶۰۰ تا ۴۴۰۰ حداکثر گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد که احتمالا در همراهی با گیربکس دستی و اتوماتیک شتابی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه را برای این خودرو به ارمغان خواهد آورد و شتاب گیری قدرتمندی را به نمایش خواهد گذاشت. بهره گیری از زنجیر تایم، سیستم تزریق مستقیم سوخت و مصرف ترکیبی حدود ۵ تا ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر مزایای قوای محرکه آریا است.

 

سایپا پاژ

سایپا پاژ

پاژ طی یک پروژه مشترک از سوی سایپا، ایران خودرو و کرمان موتور بر مبنای رنو کویید طراحی شده است .پاژ یک هاچ بک اقتصادی کلاس A است که با هدف ارائه یک خودروی ارزان قیمت به بازار می آید. این خودرو در اندازه پراید هاچ بک (سایپا ۱۱۱) قرار می گیرد.

هنوز اطلاعات رسمی این خودرو منتشر نشده است اما به نظر می رسد خودرو پاژ با یک پیشرانه یک لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی به بازار وارد شود. این پیشرانه ۷۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۰۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی پاژ می رساند.

 

 

سایپا سیَلک

سایپا سیَلک

پروژه C3-XR نیز با نام تجاری سیلک روانه بازار خواهد شد و این خودرو تحت برند سایپا سیتروئن متولی عرضه خواهد شد. کراس اوور سیلک اواخر سال ۱۴۰۲ رونمایی خواهد شد و از نظر ابعادی به پژو ۲۰۰۸ شباهت زیادی دارد. این خودرو دارای موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربو بنزینی با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر است و از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۶ سرعته استفاده می‌کند. سیتروئن C3-XR در چین علاوه بر پیشرانه ۱.۲ لیتری ۱۳۵ اسب بخاری، با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۲ لیتری ۱۱۶ اسب بخاری نیز عرضه می‌شود.