printlogo

مناظره خودرویی مصطفی میرسلیم نماینده تهران و رشید کوچی از نمایندگان منتقد خودروسازی های داخلی با حاشیه های فراوانی همراه بود و میرسلیم در اظهار نظری با عصبانیت گفت: شما به چه حقی توهین می کنید و می گویید: خودروسازان داخلی لگن می سازند که رشیدی کوچی در پاسخ گفت به دلیل اینکه لگن می سازند!
کد خبر : 22969
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1402 - 19:52

مناظره خودرویی مصطفی میرسلیم نماینده تهران و رشید کوچی از نمایندگان منتقد خودروسازی های داخلی با حاشیه های فراوانی همراه بود و میرسلیم در اظهار نظری با عصبانیت گفت: شما به چه حقی توهین می کنید و می گویید: خودروسازان داخلی لگن می سازند که رشیدی کوچی در پاسخ گفت به دلیل اینکه لگن می سازند!

در حالی رشید کوچی نماینده مجلس صنعت خودروسازی را به لگن سازی تشبیه کرده است، میرسلیم از صنعت خودروسازی کشور دفاع کرده می گوید، "فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ وجود ندارد" و واردات خودروی دست دوم واویلا است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار در صنعت خودرو شکسته نمی شود مگر با واردات خودروهای نو و کارکرده و ایجاد رقابت در بازار، تصریح کرد: متأسفانه امروز خودروهایی که در کشور ما چه  مونتاژ و چه تولید می‌شوند به دلیل انحصار بازار از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند وحتی به راحتی در دسترس مردم قرار نمی‌گیرند . جالب اینجاست قیمت های آنها هم  نسبت به بازار جهانی بسیار بالا است. در کل انتقاد کوچی از کیفیت خودروهای داخلی درست و نظر بسیاری از مشتریان است اما بهتر بود ضمن در نظر گرفتن تلاش های فعالان این حوزه در سال های اخیر با لحنی بهتر بیان می شد.

متاسفانه امروزه کیفیت خودروهایی که در کشور مونتاژ و تولید می‌شوند به دلیل انحصار پایین است و نه تنها به راحتی در دسترس مردم قرار نمی‌گیرد، بلکه قیمت بالایی نسبت به بازار جهانی دارد. اما اگر شرایط موجود را در نظر بگیریم کاملا مشخص است که تلاش های زیادی در سال های اخیر برای بهبود این صنعت انجام شده و نتایج قابل قبولی کسب شده است.

مدیران عامل شرکت های خودروساز به خصوص ایران خودرو در جهت ارتقا و پیشرفت صنعت خودروی کشور می کوشند و با وجود مشکلات و محدودیت های مختلف بین المللی و تحریم های داخلی توانسته‌اند به بهترین شکل شرایط را مدیریت کنند؛ خودروسازان دستاوردهای خوبی را در عرصه تولید ملی فارغ از وابستگی رقم زده‌اند.

از خودروسازی به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور یاد می‌شود، صنعتی که با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی، سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.

خودروسازی ایران در سال ۹۷ و با آغاز دور تازه تحریم‌ها با افت تیراژ مواجه شد، به طوری که آمار تولید آن نسبت به سال ۹۶ نزدیک به ۴۰ درصد افت کرد. در سال ۹۸ اوضاع کمی بهتر شد، تا جایی که تیراژ خودروهای داخلی اندکی رشد را در مقایسه با ۹۷ به خود دید، هرچند نسبت به سال ۹۶ بیش از ۳۰ درصد کمتر بود.

در سال های اخیر اما نیز خودروسازان توانستند با عبور از شوک‌های ابتدایی تحریم و با تکیه بر نتایج حاصل از تعمیق ساخت داخل محصولات و همچنین بهبود نقدینگی ناشی از سه مرحله افزایش قیمت محصولات، شمارگان تولید را افزایش دهند.

تولید مستقیم خودرو در شرایطی محقق شده که بیش از ۹۵ درصد از تولیدات این شرکت داخلی سازی شده است و در سال گذشته تیراژ تولید این گروه صنعتی ۱۳۳ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

با یک حساب سرانگشتی از نظر اقتصادی، تولید کامل بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو دستاورد داشته است، همچنین شاهد بهبود کیفیت و کاهش بیش از ۲۵ درصدی نمره منفی محصولات تولیدی ایران خودرو هستیم.

ایران خودرو برای جلب رضایت مشتریان و ارتقا جایگاه برند خود در ذهن مشتریان، گارانتی محصولات خود را در سال 1401 افزایش داد. از ابتدای سال گذشته گارانتی تمام محصولات سواری گروه صنعتی ایران خودرو از دو سال یا 40 هزار کیلومتر به سه سال یا 60 هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد.

در بهمن ماه سال 1400 چیزی بالغ بر 80 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ سایت های تولیدی مختلف گروه صنعتی ایران خودرو قرار داشت. ایران خودرو پس از اینکه تولید 100 درصد عبور مستقیم را پایه ریزی کرد، سپس به سمت تکمیل و تجاری سازی این خودروهای ناقص حرکت کرد تا با عرضه آنها به بازار مقداری از بحران نقدینگی خود بکاهد. حال دیگر هیچ خودروی ناقصی در این شرکت وجود ندارد.

یکی از دلایل التهاب بازار خودرو و نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، تیراژ تولید پایین محصولات بود. ایران خودرو در قدم اول با شناسایی گلوگاه های تولید و قطعاتی که کمبود آنها موجب تولید ناقص خودرو می شود و در قدم بعدی با برطرف کردن این موانع ابتدا تولید 100 درصد عبور مستقیم را پایه ریزی کرد. سپس برنامه جهش تولید را قدم به قدم پیش برد. ایران خودرو برای افزایش تیراژ تولید به هیچ عنوان هیجانی عمل نکرد و پله پله تیراژ تولید را با هماهنگی بیشتر و تعامل بهتر با زنجیره تامین و قطعه سازان افزایش داد. جهش تولید ایران خودرو به معنای واقعی در این شرکت در سال 1401 محقق شده و ایران خودرو طی 9 ماه ابتدایی سال جاری موفق شد که رکورد تولید کل  12 ماه سال گذشته را بشکند.