printlogo

مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران حوزه خودرو بتوانند فونیکس تیگو 8 پرو PHEV را مورد آزمایش فنی قرار دهند.
کد خبر : 23128
تاریخ انتشار : 7 تیر 1402 - 21:26

«خبرماشین» - مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران حوزه خودرو بتوانند فونیکس تیگو 8 پرو PHEV را مورد آزمایش فنی قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ فونیکس تیگو ۸ پرو، لوکس ترین محصول مدیران خودرو است که موفق ترین محصول شرکت سازنده هم در بازار چین و هم در بازارهای صادراتی بوده و در برخی از کشورها مانند روسیه رقابت تنگاتنگی با هیوندای سانتافه دارد؛ حال نسخه جدیدی از این خودرو قرار است با شعار «جریان سبز فونیکس» به بازار عرضه شود.

بعد از میتسوبیشی اوتلندر PHEV این دومین خودروی پلاگین هیبریدی خواهد بود که قرار است بصورت گسترده به بازار ایران بیاید. خودروهای پلاگیند هیبرید از جمله هیبرید هایی هستند که قابلیت شارژ دارند و معمولا ظرفیت باتری و توان موتور های برقی در این نوع هیبرید ها بیشتر است.

فونیکس تیگو 8 پرو PHEV

 

PHEV چیست؟

PHEV مخفف عبارت Plug-In-Hybrid-Electric-Vehicle است که به تکنولوژی به کار رفته در تیگو 8 پرو گفته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، محصولات PHEV، از خانواده خودروهای هیبریدی هستند و می توان آنها را با اتصال به برق، شارژ کرد. این فناوری مزایای متعددی نسبت به سایر فناوری‌های خودروهای الکتریکی ارائه می‌کند و در بازار رقابتی خودرو نامی برای خود دست و پا کرده است. از آنجا که برند فونیکس برنامه‌های کلانی برای ارائه خودروهای پلاگین هیبرید در آینده نزدیک دارد، مفتخر است که در زمینه این فناوری پیشرو باشد.

فونیکس تیگو 8 پرو PHEV

 

مشخصات فنی تیگو 8 پرو PHEV

تیگو ۸ پرو PHEV، دارای یک سیستم پلاگین هیبرید قدرتمند است که دو موتور برقی و یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری را برای تجربه رانندگی یکپارچه و با کارایی بالا ترکیب می‌کند و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی، تنها ۱.۵۵ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

سیستم PHEV بهبود مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها را ارائه می‌دهد و آن را به گزینه ای ایده آل برای رانندگان آگاه به محیط زیست تبدیل می‌کند. فناوری پیشرفته باتری این محصول با ولتاژ ۳۵۰ ولت، برد تمام الکتریکی تا ۷۵ کیلومتر را با یک بار شارژ فراهم می‌کند و امکان رفت و آمدهای کوتاه و انجام کارهای سریع را بدون استفاده از یک قطره بنزین پدید می‌آورد. این باتری مجهز به سیستم مدیریت پیشرفته (BMS) است که وضعیت باتری را کنترل و عملکرد آن را بهینه می‌کند.

فونیکس تیگو 8 پرو PHEV

در چری تیگو ۸ پرو PHEV یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربو را داریم که در کنار دو پیشرانه برقی (سوار بر دو محور) تولید قدرت انجام می دهند. نهایت قدرت ترکیبی در این کراس اوور به حدود ۳۲۶ اسب بخار می رسد و نهایت گشتاور هم حدود ۵۱۰ نیوتن متر است. قدرت از طریق جعبه دنده DHT (جعبه دنده مخصوص خودروهای هیبرید) به چرخ ها می رسد و با این مشخصات تیگو ۸ پرو PHEV به قوی ترین کراس اوور مونتاژی ایران بدل می شود.

BMS همچنین تضمین می‌کند باتری به طور ایمن و کارآمد شارژ و دشارژ شود.  باتری استفاده شده در تیگو ۸ پرو e پلاس، تحت شرایط مختلف آزمایش شده تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند در شرایط آب و هوایی سخت و زمین‌های ناهموار، مقاوم باشد. در خاتمه باید اشاره کرد فناوری باتری استفاده شده در باتری این محصول، یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در بازار امروز است. باتری لیتیوم یونی مورد استفاده در  تیگو ۸ پرو e پلاس، چگالی انرژی بالا، چرخه عمر طولانی و حداکثر کارایی را ارائه می دهد.

فونیکس تیگو 8 پرو PHEV

موتور بنزینی خودرو این اجازه را نمی‌دهد تا شارژ باطری‌ها به اتمام برسند. همیشه و در همه مواقع، این وظیفه موتور بنزینی است که با دیدن کم شدن شارژ باطری‌ها، روشن شده و به شارژ آن‌ها بپردازد و در هیچ شرایطی شما در حالتی قرار نخواهید گرفت که شارژ باطری‌ها تمام شده باشند.

همانند ظاهر خارجی، فضای داخلی تیگو 8 پرو هیبریدی نیز کاملا مشابه با نسخه عادی طراحی شده است و تفاوت چندانی را بین این دو تیپ نمی‌توان یافت. تریم کابین تیگو 8 پرو هیبریدی از رنگ‌های مشکی و خاکستری استفاده می‌کند و برخلاف بسیاری از خودروهای هیبریدی، هیچ‌ اثری از رنگ‌های آبی یا سبز در کابین یا نمای خارجی این خودرو مشاهده نمی‌شود. کابین تیگو 8 پرو هیبریدی ظاهری کاملا مدرن و آینده نگرانه دارد و به سختی می‌توان دکمه‌های فیزیکی را در فضای داخلی این خودرو یافت. یک نمایشگر عریض سرتاسری وظیفه نمایش اطلاعات سیستم سرگرمی و اطلاعات فنی خودرو را برعهده دارد. تنظیم سیستم تهویه نیز از طریق نمایشگر لمسی کوچکی در میانه داشبورد صورت می‌گیرد. تنها دکمه‌های فیزیکی موجود در این خودرو نیز کنار اهرم تعویض دنده و روی فرمان قرار گرفته‌اند.

تیگو 8 هیبریدی از نظر امکانات و تجهیزات نیز در شرایطی همانند نسخه عادی قرار خواهد داشت. بنابراین برخی از این تجهیزات را می‌توان در کابین تیگو 8 هیبریدی یافت: کروز کنترل هوشمند، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، دستیار حرکت در ترافیک، نگهدارنده بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، سنسور نور، سنسور باران، چراغ چرخشی، اتوهلد، فرمان برقی، تریم چرمی کابین، صندلی‌های تنظیم شونده برقی با تهویه، دوربین عقب، دوربین 360 درجه، سیستم صوتی سونی، دستیار تشخیص صدا، شش کیسه هوا، کول باکس، شارژر بی‌سیم و سانروف پانورامیک.

 

تست تیگو 8 پرو PHEV

همانطورکه گفتیم ما با یک خودروی برقی سر و کار داریم. خودرویی که در ابتدای حرکت، به لطف باطری‌ها نیازی به زمان برای بالا رفتن گشتاور ندارد و شتاب اولیه این خودرو نسبت به مدل بنزینی بهتر است. در طول حرکت خودرو کاملاً بی سر و صدا است و مانند یک هیبریدی با باطری‌های کاملاً شارژ شده، بدون صدا خودرو حرکت می‌کند؛ شتاب ثانویه خودرو نیز مناسب است و برای استفاده‌های درون شهری، خودروی قابل قبولی است.

 

زمان عرضه و قیمت تیگو 8 پرو PHEV

مدیران خودرو به صورت رسمی هنوز از زمانه عرضه و قیمت تیگو ۸ پرو e+ حرفی به میان نیاورده است اما با توجه به سابقه این خودروساز خصوصی در زمینه لانچ محصولات جدید می توان احتمال داد که از اواخر امسال یا اوایل سال آینده شاهد تردد این خودرو در سطح جاده ها و شهر های ایران باشیم.