printlogo

استارت‌زدن ماشین و حرکت به‌سمت مقصد یکی از معمولی‌ترین کارهایی است که هر روز انجام می‌دهیم. این کار آن‌قدر معمولی است که کمتر به این فکر می‌کنیم که ممکن است زمانی که سوئیچ را می‌چرخانیم ماشین استارت نخورد.
کد خبر : 23317
تاریخ انتشار : 24 مرداد 1402 - 9:36

استارت‌زدن ماشین و حرکت به‌سمت مقصد یکی از معمولی‌ترین کارهایی است که هر روز انجام می‌دهیم. این کار آن‌قدر معمولی است که کمتر به این فکر می‌کنیم که ممکن است زمانی که سوئیچ را می‌چرخانیم ماشین استارت نخورد. استارت نخوردن ماشین می‌تواند همه روزِ ما را خراب کند. اما اگر بدانیم علت این مشکل چیست، راحت‌تر می‌توانیم در زمان کمی آن را حل کنیم. پس بیایید ببینیم علت استارت نخوردن ماشین در هوای سرد و گرم چیست.

 

 

استارت خودرو چیست؟

استارت خودرو (starter)از مهمترین لوازم یدکی خودرو، که معمولاً به‌عنوان «سیستم جرقه زنی خودرو» (car's ignition system) شناخته می‌شود، یک موتور الکتریکی کوچک اما حیاتی است که مسئول شروع توالی احتراق موتور است. موتور استارت که در داخل محفظه موتور قرار دارد، با چرخاندن سوئیچ روشن می‌شود. این موتور شامل یک موتور الکتریکی قدرتمند DC (جریان مستقیم) و شیر برقی استارت است که به موتور متصل است و از باتری 12 ولتی اصلی خودرو تغذیه می‌کند.

موتور استارت از طریق مراحل زیر سبب  روشن‌‌شدن خودرو می‌شود.

 

نحوه عملکرد استارت خودرو

قبل از بررسی علل استارت نخوردن ماشین لازم است مراحل روشن‌شدن خودرو را بررسی کنیم. مراحل استارت خودرو شامل موارد زیر است:

  1. هنگامی که سوئیچ را می‌چرخانید، رایانه اتومبیل (PCM) بررسی می‌کند که آیا کد امنیتی سوئیچ با آن‌چه مرتبط با این خودرو است مطابقت دارد یا نه. اگر مطابقت داشته باشد، مراحل بعدی شروع می‌شود.
  2. کامپیوتر خودرو مجددا یا همزمان بررسی می‌کند که آیا گیربکس در حالت پارک (در خودروهای اتوماتیک) یا خلاص (در گیربکس‌های دستی) هست؟ آیا پدال ترمز (اتوماتیک) یا پدال کلاج (دستی) فشرده شده است؟
  3. اگر همه این موارد آماده باشد، کامپیوتر خودرو رله استارت را فعال می‌کند.
  4. رله استارت مدار کنترل استارت را می‌بندد و شیر برقی استارت را فعال می‌کند.
  5. شیر برقی استارت مدار جریان بالا را می‌بندد و نیرو را به موتور استارت می‌فرستد.
  6. در همان زمان، شیر برقی استارت، دنده استارت را به جلو پرتاب می‌کند تا آن را با چرخدنده انعطاف‌پذیر موتور (یا دنده فلایویل در گیربکس دستی) جفت کند. فلکس‌پلیت (فلایویل) به میللنگ موتور متصل است.
  7. موتور استارت میللنگ موتور را با سرعت کافی می‌چرخاند تا موتور روشن شود. در خودروهای دارای دکمه استارت، سیستم به محض شروع به کار موتور، موتور استارت را غیر فعال می‌کند.

ساختار استارت خودرو

قطعات تشکیل دهنده ی استارت

هر موتور استارت از قطعات زیر تشکیل شده است:

 

آرمیچر (Armature)

آرمیچر یک آهنربای الکتریکی است. این قطعه از یک هسته آهنی نرم چند لایه تشکیل شده است که با سیم‌پیچ‌های رسانای متعددی پیچیده شده است.

 

کموتاتور (Commutator)

کموتاتور بخشی از شفت در پشت محفظه است. این قطعه از دو صفحه متصل به محور آرمیچر تشکیل شده است.

 

براش‌ها (Brushes)

براش‌ها بر روی قسمتی از کموتاتور در پشت محفظه قرار دارند و با کنتاکتور‌های کموتاتور تماس برقرار کرده و جریان الکتریکی را هدایت می‌کنند.

 

شیر برقی (Solenoid)

شیر برقی شامل دو سیم‌پیچ است که دور یک هسته متحرک پیچیده شده‌ است. این قطعه به عنوان یک کلید برای بستن اتصال الکتریکی عمل کرده و موتور استارتر را به باتری خودرو متصل می‌کند.

 

پینیون (pinion)

پینیون قطعه‌ای است که از چرخ‌دنده و فنر تشکیل شده است. پینیون حلقه استارت را فقط در هنگام استارت درگیر می‌کند و پس از روشن‌شدن موتور، پینیون خارج می‌شود.

 

سیم‌پیچ‌های میدانی (field winding)

سیم‌پیچ‌های میدان استارت، سیم‌پیچ‌هایی از سیم‌مغناطیسی هستند که آرمیچر را احاطه می‌کنند. آنها در اصل آهنرباهای الکتریکی هستند که میدان‌های مغناطیسی را برای چرخاندن آرمیچر تولید می‌کنند.

 

 

ساختار قسمت پایین استارت خودرو

 

مشکل در هر کدام از این قطعات می‌تواند سبب استارت نخوردن ماشین شود.

 

علائم خرابی استارت ماشین

علاوه بر استارت نخوردن ماشین، علائم زیر می‌توانند نشان دهند که استارت خودرو دچار مشکل شده است:

صداهای عجیب و غریب

اگر هنگام چرخاندن سوئیچ یا فشار‌دادن دکمه "استارت" ماشین، صداهای عجیب و غریبی مانند ساییدن، چرخیدن یا صدای کلیک به گوش شما رسید احتمالا مشکل از سوئیچ است.

 

 

 قطع نشدن استارت

پس از روشن‌کردن موتور و رها‌کردن سوئیچ، مدار استارت باید قطع شود. اما اگر استارت همچنان ادامه یابد، رله استارت ممکن است گیر کرده باشد.

 

 

دیر روشن‌شدن خودرو

اگر وقتی استارت می‌زنید  موتور فوراً مشتعل نشود، به احتمال زیاد مشکل رله استارت دارید.

 

 

روشن نشدن موتور با وجود استارت خوردن

آیا یا نه حال با این مشکل مواجه شده‌اید که ماشین استارت بخورد اما موتور روشن نشود؟ این نیز یکی از علائم مشکلات موتور استارت است.

 

 نشت روغن موتور

سیستم استارت نزدیک به پایین موتور است. اگر روغن موتور نشت داشته باشد بر روی استارتر ریخته وبه مرور آن  را خراب می‌کند. نشت روغن موتور نشانه خرابی استارت نیست؛ اما اگر مشکل را حل نکنید استارت خراب می‌شود.

 

علت استارت نخوردن خودرو در هوای سرد زمستان

برخی از افراد در شرایط عادی مشکل استارت نخوردن خودرو را ندارند، اما در زمستان و مناطقی که هوا سرد است، با مشکل استارت نخوردن خودرو روبرو می‌شوند. دلیل آن هم این است که دمای سرد بر فرآیند شیمیایی تولید و ذخیره الکتریسیته در داخل باتری تأثیر می‌گذارد و سرعت باتری را کاهش داده  و توانایی آن را برای نگه‌داشتن شارژ کاهش می‌دهد. البته اگر باتری خودرو قدیمی و خراب باشد و یا استارت خودرو ضعیف باشد، این مشکل تشدید خواهد شد. پس اگر به دنبال علت استارت نخوردن خودرو در هوای سرد زمستان هستید، حتما لازم است سلامت استارت و باتری خودرو را چک کنید.

استارت نخوردن ماشین

 

نحوه استارت زدن خودرو در هوای سرد

برای حل مشکل استارت نخوردن خودرو در هوای سرد، قبل از روشن‌کردن خودرو تمام وسایل برقی مانند رادیو، بخاری و.... را خاموش کنید. این کار کمک می‌کند تا باتری تمام انرژی خود را صرف روشن‌کردن موتور کند. در مرحله بعد سویچ را بچرخانید و ده ثانیه نگه دارید؛ اما بیش از این سوئیچ را در حالت روشن نگه ندارید، چون داغ شده و آسیب می‌بیند. اگر خودرو روشن نشد، سوئیچ را رها کنید و کمی صبر نمایید. بعد از چند دقیقه همین مراحل را دوباره تکرار کنید. اگر وقت دارید می‌توانید باتری را جدا کنید و به داخل خودرو بیاورید تا گرم شود. اگر هم عجله دارید باتری‌به‌باتری‌کردن یک راه‌حل عالی است.

 

 

علت استارت نخوردن خودرو در هوای گرم تابستان

گاهی استارت نخوردن ماشین در هوای گرم اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین علت استارت نخوردن ماشین در گرمای زیاد، مشکل در سیستم خنک‌کننده خودرو است. در این شرایط به دلایل متعددی دمای موتور بالا رفته و به همین خاطر روشن نمی‌شود. ممکن است مایع خنک‌کننده کم باشد و یا نشتی داشته باشد. همچنین، ممکن است مشکل از رادیاتور باشد. در این شرایط باید قدری صبر کنید تا موتور خنک شود و محفظه آب را نیز پر کنید.

 

علت استارت نخوردن خودرو در اول صبح

مهمترین علت استارت نخوردن ماشین در اول صبح ضعف باتری است. این ضعف ممکن است به دلیل فرسودگی باتری باشد. همچنین، ممکن است فراموش کرده باشید چراغ‌های خودرو را خاموش کنید. روشن بودن چراغ‌ها و یا هر قطعه دیگری از خودرو که برق مصرف می‌کند، می‌تواند سبب خالی‌شدن باتری شود. در این شرایط لازم است باتری به باتری کنید و حتما برای تعمیر باتری خودروی خود در اسرع وقت اقدام نمایید.

 

همان‌طور که دیدید، استارت ماشین به سادگی که در ابتدا به نظر می‌رسد، نیست و عوامل مختلفی می‌توانند سبب استارت نخوردن ماشین شوند. اگر با این مشکل در شرایط عادی، هوای سرد، گرم و یا اول صبح روبرو هستید، حتما از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. شما می‌توانید برای تعمیرات باتری و حل مشکل استارت نخوردن خودرو روی کمک ما حساب کنید.

شما میتوانید علاوه بر خرید محصولات برقی خودرو، لنت ترمز، شمع وایر، دیسک و صفحه و تمامی لوازم یدکی خودرو خود را از وبسایت یدک پارت تهیه نمایید.

 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.