printlogo

موتور خودرو در دماهای بالا کار می‌کند و بدون خنک‌کننده مناسب ممکن است مشکل ایجاد کند. گرمای بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب موتور، کاهش عملکرد و تعمیرات پرهزینه شود.
کد خبر : 23469
تاریخ انتشار : 15 مهر 1402 - 12:55

موتور خودرو در دماهای بالا کار می‌کند و بدون خنک‌کننده مناسب ممکن است مشکل ایجاد کند. گرمای بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب موتور، کاهش عملکرد و تعمیرات پرهزینه شود. برای اطمینان از اینکه خودرو در بهترین حالت عملکرد خود باقی می‌ماند، ضروری است اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از خنک‌کننده ناکافی انجام دهید.

 

بدون مایع خنک‌کننده، برای موتور چه اتفاقی می‌افتد

مایع خنک‌کننده که دمای کار مناسب برای اجزای مختلف را در سیستم خودرو تنظیم می‌کند، ترکیبی است از 50 درصد ضد یخ به علاوه 50 درصد آب. برای خرید ضد یخ به اوستا صنعت می‌توانید مراجعه کنید. همه این ضد یخ‌ها با ضمانت کیفیت به فروش می‌رسند.

اگر در خودرو سطح مایع خنک‌کننده خیلی پایین بیاید، احتمالاً یکی از موارد زیر اتفاق می‌افتد:

  • فعال شدن غیر عادی چراغ هشدار یا دماسنج: نخستین نشانه کاهش سطح مایع خنک‌کننده، ممکن است روشن شدن چراغ هشدار داشبورد یا افزایش دما در دماسنج باشد که معمولاً با یک نماد قرمز در دماسنج نشان داده می‌شود. بسته به نوع مشکل، ممکن است چشمک بزند یا ثابت باقی بماند. در هر صورت، بهتر است اقدامات لازم را انجام داده، دماسنج را بررسی کرده و اگر موتور بیش از حد دمای مجاز کار کرد، رانندگی را متوقف کنید.
  • قطع خودکار موتور: در خودروهای مدرن، ویژگی قطع خودکار موتور وجود دارد. این ویژگی جلوی آسیب‌ رساندن به موتور را در زمان روشن شدن موتور و گرم شدن از طریق کاهش مایع خنک‌کننده می‌گیرد. تا زمانی که موتور خنک نشود، نباید رانندگی را ادامه داد.
  • آسیب به قطعات موتور: قطعاتی که احتمال آسیب در آن‌ها به دلیل گرمای زیاد وجود دارد عبارت‌اند از: پمپ آب، واشر سر، سیلندر و پیستون، سرسیلندر، میله‌های اتصال.
  • نشانه‌های دیگر کمبود یا نبود مایع خنک‌کننده: به جز مشکلات مکانیکی موتور ناشی از کمبود یا نداشتن مایع خنک‌کننده، ممکن است علائم دیگری هم مشاهده کنید. به عنوان مثال، بخار از موتور بالا می‌آید، کاپوت خیلی گرم می‌شود و کنترل سیستم گرمایش داخلی ممکن است دچار مشکل شود.

 

اقداماتی برای کاهش آسیب ناشی از کمبود خنک‌کننده

اقداماتی برای گاهش آسیب ناشی کم بودن سطح خنک‌کننده در موتور وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود:

  • تعمیر و نگهداری منظم رادیاتور

رادیاتور در هسته سیستم خنک‌کننده خودرو قرار دارد. به طور مرتب آن را برای هر گونه نشانه‌ای از خوردگی، نشت یا انسداد بررسی کنید. نمای بیرونی رادیاتور را تمیز کنید تا از آلودگی و زباله‌ها جلوگیری شود تا گرما را مهار کنند. یک رادیاتور تمیز تبادل گرمای کارآمد را تضمین می‌کند و به جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک می‌کند.

  • سطح و کیفیت مایع خنک‌کننده را کنترل کنید

مایع خنک‌کننده که به عنوان ضد یخ نیز شناخته می‌شود، نقش حیاتی در حفظ دمای کارکرد مناسب برای موتور شما ایفا می‌کند. به طور مرتب سطح مایع خنک‌کننده خودروی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که نسبت مخلوط توصیه شده است. علاوه بر این، مایع خنک‌کننده باید عاری از آلودگی باشد. اگر کثیف یا تغییر رنگ مشاهده شد، تخلیه و شستشو کنید و یا آن را تعویض کنید.

  • شیلنگ‌ها و تسمه‌ها را بررسی و از خرابی‌های ناگهانی خودداری کنید

شیلنگ‌ها و تسمه‌های سیستم خنک‌کننده را برای علائم سایش، ترک یا نشتی بررسی کنید. شیلنگ‌ها و تسمه‌های آسیب دیده می‌تواند منجر به نشت مایع خنک‌کننده یا حتی خرابی کامل سیستم خنک‌کننده شود. رسیدگی سریع به این مسائل می‌تواند از خرابی‌های غیر منتظره جلوگیری کند و میزان آسیب موتور را به حداقل برساند.

  • پاکیزگی مسیرهای جریان هوا

به طور مرتب بررسی کنید که رادیاتور خودرو عاری از غبار و کثیفی باشد. این موانع می‌توانند جریان هوا را مختل کنند.

مراقبت از درپوش رادیاتور

درپوش رادیاتور به حفظ فشار صحیح در سیستم خنک‌کننده کمک می‌کند. درپوش معیوب یا فرسوده می‌تواند منجر به از دست دادن مایع خنک‌کننده و متعاقب آن گرم شدن بیش از حد شود. در صورت بروز علائم مربوط به سایش، درپوش رادیاتور را تعویض کنید و مطمئن شوید که سیستم را به درستی آب‌بندی کرده است.

  • بررسی عملکرد ترموستات: کنترل دما

ترموستات با کنترل جریان مایع خنک‌کننده، دمای کار موتور را تنظیم می‌کند. اگر از کار بیفتد، می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد یا راندمان ضعیف سوخت شود. به طور مرتب عملکرد ترموستات را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

  • تغییرات منظم روغن: روانکاری بهینه

روغن موتور تازه به کاهش اصطکاک و دفع بهتر گرما کمک می‌کند. تعویض منظم روغن برای حفظ سلامت موتور و جلوگیری از ایجاد گرمای بیش از حد بسیار مهم است.

 

با اجرای این استراتژی‌ها - از نظارت بر سطح مایع خنک‌کننده گرفته تا حفظ مسیرهای جریان هوا - می‌توانید به طور قابل توجهی خطر آسیب ناشی از کمبود مقدار خنک‌کننده را کاهش دهید.

 

این مطلب، یک رپورتاژ آگهی بوده و پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» در محتوای آن هیچ نظری ندارد.