printlogo

سرانجام بعد از تقریبا دو سال از زمان تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو علی رغم موانع و مشکلات موجود، سه شنبه هفته جاری، شرکت کوشا خودرو اولین کیا سلتوس را تحویل مشتری داد؛ اما این رویداد با حواشی مربوط به قیمت نهایی این خودرو همراه بود.
کد خبر : 23661
تاریخ انتشار : 1 آذر 1402 - 12:34

«خبرماشین» - سرانجام بعد از تقریبا دو سال از زمان تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو علی رغم موانع و مشکلات موجود، سه شنبه هفته جاری، شرکت کوشا خودرو اولین کیا سلتوس را تحویل مشتری داد؛ اما این رویداد با حواشی مربوط به قیمت نهایی این خودرو همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ برخی رسانه ها اعلام کردند که قیمت این خودرو یک میلیارد تومان بیشتر از قیمت اصلی است اما ظاهرا فراموش کردند که در محاسبه قیمت خودرو، پارامترهای دیگری مثل تعرفه واردات، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض پلاک‌ گذاری، بیمه شخص ثالث و ... را هم باید لحاظ کنند.

در گزارش های منتشر شده توسط این رسانه ها قیمت کیا سلتوس در بازار جهانی را بین ۲۳۳۹۰ دلار تا ۲۸۸۴۰ دلار اعلام و با احتساب دلار 50 هزار تومانی قیمت نهایی این خودرو را یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان محاسبه کرده اند.

اما ظاهراً فراموش کرده اند که حدوداً 90 درصد تعرفه، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض پلاک گذاری، بیمه شخص ثالث و ... را به قیمت پایه اضافه کنند که در صورت جمع زدن این موارد با قیمت اصلی به همان عدد دو میلیارد و 625 میلیون تومان می رسیم.

این هزینه ها الزمات قانونی مصوب بوده و شرکت های واردکننده دخالتی در اخذ یا عدم اخذ آن ندارند.

 

مشخصات فنی کیا سلتوس مدل 2023

 

کیا سلتوس از یک موتور 4 سیلندر خطی به حجم 1591 سی‌سی بهره می‌برد. این موتور با سیستم تنفس طبیعی و مجهز به سیستم متغیر زمانی دو مرحله‌ای، حداکثر قدرت 121 اسب بخار در 6300 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 154 نیوتن متر در 4850 دور بر دقیقه تولید می‌کند.

قدرت تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع محور پیچشی با فنر لوله‌ای مارپیچ است.