printlogo

شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند، آریزو 5 FL اسپرت را در مسیر شهر اهواز تا شوشتر مورد آزمایش فنی قرار دهند؛
کد خبر : 23860
تاریخ انتشار : 16 دی 1402 - 14:48

تهیه خبر و تصاویر: محمدعلی شبیری | «خبرماشین» - شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو بتوانند، آریزو 5 FL اسپرت را در مسیر شهر اهواز تا شوشتر مورد آزمایش فنی قرار دهند؛ با توجه به اینکه در گذشته هم تست رانندگی این خودرو انجام شده بود، این بار تمرکزمان را روی ویژگی های حالت رانندگی اسپرت این خودرو قرار داده تا متوجه شویم که آیا واقعاً تفاوتی بین نسخه معمولی و نسخه اسپرت این خودرو وجود دارد یا خیر؟

آریزو 5 FL اسپرت

آریزو ٥ اسپرت، نسخه به روزرسانی شده آریزو ۵ توربو است که با ظاهری اسپرت تر و امکانات جدید، توجه بسیاری را در مقایسه با خودروهای هم رده به خود جذب کرده است؛ این خودرو همچون آریزو ۵ توربو از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ بهره می برد که از سری موتورهای چری با فناوری AVL اتریش است. موتور ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۹ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود. آریزو ۵ به دلیل هماهنگی بالای موتور توربو و گیربکس، یکی از پرشتاب ‌ترین سدان‌های بازار ایران به حساب می‌آید. همین مؤلفه، این خودرو را به‌عنوان سدان اسپرت ام‌ وی ‌ام معروف کرده است.

آریزو 5 جدید

یکی از معایبی که تا پیش از این در خودرو های اتوماتیک به چشم می خورد، یکنواخت بودن حالت رانندگی بود؛ اما پیشرفت تکنولوژی شرایطی را محیا کرده است تا بتوان از حالت های مختلف رانندگی استفاده کرد.

ام وی ام امکانات و آپشن های زیادی برای خریداران در آریزو 5 FL اسپرت تعبیه کرده که یکی از این امکانات تغییر حالت رانندگی از اکو به اسپرت است؛ این حالت دقیقا نقطه مقابل حالت اکو  بوده و درصورتی که اهل هیجان هستید از این حالت استفاده کنید.

 

تغییر حالت رانندگی از اکو به اسپرت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ با فشردن دکمه تغییر حالت رانندگی از اکو به اسپرت که در کنسول وسط آریزو 5 FL قرار دارد، افزایش حساسیت پدال گاز و آمادگی موتور برای حرکت پرشتاب به خوبی احساس می شود؛ به این ترتیب با فشردن اندک پدال گاز دور موتور سریع ‌تر بالا می ‌رود. این یک مزیت برای رانندگی سریع و شتاب گیری است. در این حالت موتور خودرو اصطلاحا سرحال‌ تر است و زودتر دور می‌گیرد. همچنین در حالت اسپرت موتور خودرو اشتیاق بیشتری برای شتاب گیری پیدا کرده و ایجاد تغییرات در گیربکس، فرمان پذیری و هندلینگ حس رانندگی پرهیجان را به سرنشینان القا می کند.

تغییر حالت رانندگی از اکو به اسپرت

کمک فنرها خیلی نرم عمل نمی کند و کمی حس اسپرت دارد، ولی ضربات را نسبتا خوب جذب می کنند. سیستم تعلیق درجلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع پیچشی نیمه مستقل است و هندلینگ مناسبی را به نمایش می گذارد و در عبور از پیچ ها مناسب عمل می کند، به طوری که حتی در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت وارد پیچ تندی شدیم و به راحتی از پیچ خارج شدیم. بنتلر آلمان که خدمات ساخت شاسی‌های خودروهای لوکس برای برندهایی چون مرسدس بنز، BMW و پورشه را در سابقه خود دارد، شاسی فوق‌العاده‌ای هم برای آریزو 5 ارائه کرده است که دارای ویژگی‌هایی چون فرمان دقیق، رانندگی راحت، باثبات و پرقدرت است و در پیچ‌ها هم تعادل بالای خود را حفظ می‌کند.

آریزو 5 FL اسپرت

همچنین تغییر حالت رانندگی در این خودرو باعث افزایش پاشش سوخت شده و به موتور فشار بیشتری وارد می شود تا بتواند حداکثر قدرت خود را به نمایش بگذارد؛ افزایش فرمان پذیری کاملاً محسوس است و می توانید به صورت دقیق تر سریعتر فرمان را هدایت کنید.

علاوه بر موارد بالا در این حالت دنده های گیربکس در دور موتور های بسیار بالا تعویض می شود  و دیگر خبری از یکنواخت بودن رانندگی با خودروهای اتوماتیک نیست؛ در حالت اسپرت، خودرو اجازه می‌دهد پیشرانه به ‌خوبی دور بگیرد و پس از آن دنده را تعویض می ‌کند. ترکیب دور گرفتن سریع موتور و البته گیربکسی که دیرتر دنده‌ها را سبک می‌کند، باعث یک رانندگی سریع می‌شود. با افزایش دور موتور خودرو، هرچند کمی مصرف سوخت بالاتر می ‌رود ولی خودرو می ‌تواند به بیشینه توان برسد.

به‌ طور کلی پیشرانه آریزو 5 اسپرت با ۱4۷ اسب بخار قدرت، موتور پرتوانی است ولی برای رسیدن به حداکثر توان، دور موتور باید بالا برود. در حالت عادی احتمالا نیازی به همه این توان ندارید و به همین دلیل در دورهای موتور پایین، دنده‌ها تعویض می‌شود. ولی در حالت رانندگی اسپرت، دنده‌ها دیرتر تعویض می‌شوند تا موتور بتواند دور بگیرد و قدرت خود را نشان دهد. به علاوه سیستم تعلیق نیز کمی سفت‌تر می‌شود.

 

در همین رابطه بخوانید:

۱۰ دلیل برای انتخاب آریزو ۵ FL اسپرت