printlogo

در شرایطی که تولید نیسان وانت یا همان نیسان آبی با مشکلات جدی در حوزه استانداردها و الزامات ایمنی مواجه شده بود، شرکت زامیاد با معرفی نسخه‌ای ارتقایافته از این خودرو با نام زامیاد EX تلاش کرده تا پاسخی مناسب به این چالش‌ها ارائه دهد.
کد خبر : 25922
تاریخ انتشار : 8 تیر 1404 - 17:25

«خبرماشین» - در شرایطی که تولید نیسان وانت یا همان نیسان آبی با مشکلات جدی در حوزه استانداردها و الزامات ایمنی مواجه شده بود، شرکت زامیاد با معرفی نسخه‌ای ارتقایافته از این خودرو با نام زامیاد EX تلاش کرده تا پاسخی مناسب به این چالش‌ها ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ این وانت باری سال‌هاست که با همان پلتفرم قدیمی تولید می‌شود و به‌رغم تقاضای بالا در بازار خودروهای تجاری، همواره به دلیل امکانات محدود مورد انتقاد قرار گرفته است. اما فشار سازمان ملی استاندارد برای توقف تولید این مدل باعث شد که زامیاد چاره‌ای جز تغییرات اساسی نداشته باشد.

زامیاد EX

لزوم تغییر برای بقا در بازار

در سال‌های گذشته، وانت نیسان اگرچه به دلیل قیمت مناسب، استهلاک پایین و کاربرد بالا در بخش حمل‌ونقل شهری و جاده‌ای مورد توجه قرار داشت، اما عدم تجهیز آن به فناوری‌های روز و نداشتن حداقل‌های ایمنی، به دغدغه‌ای برای نهادهای نظارتی تبدیل شده بود. سازمان استاندارد به‌طور رسمی اعلام کرده بود که این خودرو دیگر نمی‌تواند به شکل فعلی در خطوط تولید باقی بماند، مگر آنکه تغییراتی اساسی در ساختار فنی، ایمنی و حتی رفاهی آن ایجاد شود.

وانت نیسان جدید

زامیاد EX وارد می‌شود

پاسخ شرکت زامیاد به این الزامات، معرفی زامیاد EX بود؛ یک نسخه به‌روزشده از همان وانت قدیمی که حالا با بسته‌ای از تغییرات توانسته مجوز ادامه تولید را کسب کند. این وانت جدید برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو شیراز به نمایش درآمد و نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرد. برخلاف تصور اولیه، زامیاد EX صرفاً یک فیس‌لیفت ظاهری نیست، بلکه در بطن خود تغییرات فنی و ساختاری متعددی را تجربه کرده است.

زامیاد اکستند

افزایش فاصله محوری برای کنترل بهتر

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در زامیاد EX ایجاد شده، افزایش فاصله محوری به میزان ۱۶ سانتی‌متر است. این اقدام علاوه بر بهبود پایداری خودرو، بستر مناسبی برای نصب سیستم‌های کنترلی جدید مانند ESP فراهم کرده است. مهندسان زامیاد می‌گویند که این تغییر نه‌تنها به بهبود عملکرد فرمان‌پذیری و کنترل در سرعت‌های بالا کمک کرده، بلکه در پایداری خودرو هنگام بارگیری نیز تأثیرگذار بوده است.

 

نصب سیستم کنترل پایداری (ESP)

زامیاد EX حالا به یکی از اصلی‌ترین الزامات ایمنی خودروهای کار و تجاری یعنی سیستم کنترل پایداری مجهز شده است. این سیستم که تا پیش از این در وانت نیسان وجود نداشت، باعث می‌شود خودرو در مانورهای ناگهانی و مسیرهای لغزنده بهتر کنترل شود و از واژگونی یا سر خوردن آن جلوگیری شود. این اقدام در راستای اجرای قوانین سازمان ملی استاندارد ایران صورت گرفته و یکی از مهم‌ترین نقاط قوت نسخه جدید به شمار می‌رود.

 

تجهیز به سیستم هشدار خروج از خط و رادار جلو

زامیاد EX علاوه بر تغییرات ذکرشده، برای اولین‌بار در میان وانت‌های ایرانی به سیستم هشدار خروج از خط نیز مجهز شده است. با اضافه شدن یک دوربین در قسمت جلویی، این وانت حالا می‌تواند در جاده‌هایی که دارای خط‌کشی استاندارد هستند، در صورت انحراف راننده هشدار دهد. همچنین وجود رادار جلو امکان فعال شدن سیستم ترمز اضطراری را فراهم کرده است که در لحظات بحرانی می‌تواند به جلوگیری از برخورد با موانع یا خودروهای دیگر کمک کند.

نمای داخلی وانت نیسان جدید

بازنگری در کابین و امکانات داخلی

یکی از ایرادهای همیشگی نیسان وانت، طراحی بسیار ساده و ابتدایی کابین آن بود که فاقد هرگونه راحتی و رفاهی برای راننده و سرنشین بود. حالا با زامیاد EX این شرایط تا حدودی تغییر کرده است. با افزایش فاصله محوری، فضای داخلی کابین بیشتر شده و صندلی‌ها با طراحی جدید ارائه شده‌اند. این صندلی‌ها حالا در دو جهت قابل تنظیم هستند که به بهبود راحتی رانندگی در مسیرهای طولانی کمک می‌کند. همچنین سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی که پیش از این در مدل‌های قدیمی وجود نداشت، به صورت استاندارد در زامیاد EX نصب شده است.

 

سیستم فرمان هیدرولیک و تایرهای جدید

یکی دیگر از تغییرات فنی، بازطراحی سیستم فرمان و استفاده از مکانیزم هیدرولیک با استانداردهای جدید است. این موضوع باعث شده تا فرمان‌پذیری خودرو نرم‌تر و دقیق‌تر باشد. علاوه بر آن، تمام تایرهای زامیاد EX از نوع رادیال انتخاب شده‌اند که عمر بیشتری دارند، چسبندگی بهتری با سطح جاده برقرار می‌کنند و عملکرد ترمزگیری را بهبود می‌بخشند.

 

موتور M24 پلاس، قلب تپنده زامیاد EX

در بخش فنی، زامیاد EX به پیشرانه M24 پلاس مجهز شده است. این موتور همان نسخه بهبودیافته از پیشرانه‌های قدیمی زامیاد است که حالا قابلیت دوگانه‌سوز بنزین و گاز CNG را دارد. در حالت بنزینی، این پیشرانه ۲.۴ لیتری می‌تواند حداکثر ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، در حالی که در حالت گازسوز، خروجی آن به ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور کاهش می‌یابد. نهایت سرعت این وانت نیز به ۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده که متناسب با ماهیت کاری آن تعیین شده است.

 

ترمزها و سیستم تعلیق به سبک سنتی، اما قابل اطمینان

در سیستم ترمز، زامیاد EX از ترکیب ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب استفاده می‌کند. این ترکیب در بسیاری از خودروهای کار و تجاری همچنان رایج است و با بهینه‌سازی‌های صورت‌گرفته در این مدل، عملکرد آن قابل قبول ارزیابی می‌شود. سیستم تعلیق جلو از نوع دوبل‌ویشبون و تعلیق عقب از نوع فنر تخت است که برای تحمل بار سنگین طراحی شده‌اند.

 

امکانات رفاهی جدید، گامی رو به جلو برای یک وانت کاری

زامیاد EX هرچند هنوز هم یک وانت اقتصادی محسوب می‌شود، اما امکانات رفاهی جدیدی به آن اضافه شده است که در مدل‌های قبلی هرگز وجود نداشتند. چراغ روشنایی روز (دیلایت) حالا به صورت استاندارد نصب شده، سیستم تهویه مطبوع بازطراحی شده و امکان تنظیم دمای داخل کابین را بهتر فراهم می‌کند. همچنین قابلیت "روشنایی مشایعت تا درب منزل" از جمله امکاناتی است که در زمان پارک خودرو در مکان‌های تاریک به‌کار می‌آید. کنسول وسط و روکش پارچه‌ای صندلی‌ها هم با طراحی به‌روزتر ارائه شده‌اند.

 

آینده نیسان وانت در بازار ایران

با عرضه زامیاد EX، حالا شرکت زامیاد توانسته موقتاً از خطر توقف تولید وانت نیسان عبور کند. این نسخه به‌روزشده توانسته مجوزهای لازم برای ادامه تولید را کسب کند، اما باید به این نکته توجه داشت که پلتفرم اصلی این خودرو همچنان قدیمی است و در بلندمدت نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای روز بازار باشد. بنابراین، اگرچه زامیاد EX در کوتاه‌مدت موفق عمل کرده، اما نیاز به توسعه یک محصول کاملاً جدید در این سگمنت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

 

جمع‌بندی نهایی

زامیاد EX را می‌توان تلاش جدی شرکت زامیاد برای نجات یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تجاری کشور دانست. با اضافه شدن فناوری‌های ایمنی مانند ESP، هشدار خروج از خط و ترمز اضطراری، این وانت حالا تا حدودی به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده است. در عین حال، بهبودهایی در کابین، سیستم فرمان، تایرها و موتور دوگانه‌سوز باعث شده تا این وانت قدیمی، جان تازه‌ای بگیرد. با این حال، برای حفظ رقابت‌پذیری در بازار آینده، قطعاً توسعه پلتفرمی جدید، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.