printlogo

پارس نوآ (ال 90 ایرانی)، جدیدترین محصول داخلی‌سازی شده شرکت پارس خودرو، سرانجام با اعلام قیمت پایه و شرایط اولیه ثبت نام، قدم به میدان رقابت گذاشت.
کد خبر : 26299
تاریخ انتشار : 22 مهر 1404 - 14:11

پارس نوآ (ال 90 ایرانی)، جدیدترین محصول داخلی‌سازی شده شرکت پارس خودرو، سرانجام با اعلام قیمت پایه و شرایط اولیه ثبت نام، قدم به میدان رقابت گذاشت.

این سدان که بر پایه پلتفرم محبوب و نام آشنای تندر 90 توسعه یافته است، با تغییراتی در بخش فنی و امکانات رفاهی، به عنوان جانشین ایرانی این خودروی پرطرفدار روانه بازار خواهد شد. در این گزارش جامع، به بررسی تمام زوایای این محصول جدید، از شرایط ثبت نام و قیمت نهایی گرفته تا مشخصات فنی و طراحی داخلی آن خواهیم پرداخت.

خودرویی که از مدت‌ها پیش با نام "ال 90 ایرانی" در محافل خودرویی شناخته می‌شد و بسیاری در انتظار معرفی رسمی و آغاز فروش آن بودند. پارس نوآ در حقیقت نسخه‌ای به‌روز شده و داخلی‌سازی شده از رنو تندر 90 است که با هدف پر کردن خلاء این سدان اقتصادی و محبوب در بازار ایران و همچنین کاهش ارزبری، توسط مهندسان ایرانی توسعه یافته است.

با توجه به سابقه درخشان تندر 90 در بازار ایران که به استهلاک پایین، دوام فنی بالا و فضای جادار کابین و صندوق عقب شهرت داشت، انتظارات از جانشین ایرانی آن نیز بسیار بالاست. پارس خودرو تلاش کرده است تا با حفظ نقاط قوت کلیدی ال 90، بهبودهایی را در بخش پیشرانه و امکانات رفاهی اعمال کند تا بتواند نظر مثبت مصرف‌کنندگان ایرانی را در این بازار رقابتی جلب نماید. در ادامه، به تفصیل به بررسی شرایط فروش، قیمت‌گذاری و ویژگی‌های این تازه‌وارد جاده‌های کشور می‌پردازیم.

ثبت نام ال ۹۰ ایرانی (پارس نوآ)

ثبت نام ال ۹۰ ایرانی (پارس نوآ)

یکی از نکات قابل توجه این طرح، عدم نیاز به بلوکه کردن وجه در حساب بانکی متقاضیان است که این موضوع می‌تواند مشارکت افراد بیشتری را در این قرعه‌کشی به همراه داشته باشد.

طبق اعلام این شرکت، علاقه‌مندان به خرید سدان جدید پارس نوآ می‌توانند از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر ماه، با مراجعه به وب‌سایت فروش گروه خودروسازی سایپا، نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کنند. این مهلت تا پایان روز جمعه، ۲۵ مهر ماه، ادامه خواهد داشت.

جدول شرایط ثبت نام اولیه پارس نوآ

نام خودرو

پارس نوآ (تندر ۹۰ ایرانی)

شروع مهلت ثبت نام

ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه ۲۲ مهر

پایان مهلت ثبت نام

پایان روز جمعه ۲۵ مهر

روش فروش

مشارکت در تولید (قرعه‌کشی)

نیاز به بلوکه کردن پول

ندارد

زمان تحویل

نامشخص

 

قیمت ال ۹۰ ایرانی

قیمت ال ۹۰ ایرانی

یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین بخش‌ها در مورد هر خودروی جدیدی، قیمت‌گذاری آن است. شرکت پارس خودرو قیمت پایه پارس نوآ را ۷۳۳ میلیون تومان اعلام کرده است. لازم به ذکر است که این مبلغ، قیمت خام خودرو بوده و هزینه‌های جانبی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث، عوارض و سایر موارد قانونی به آن اضافه خواهد شد.

با در نظر گرفتن این هزینه‌های جانبی، شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌های کارشناسان بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت نهایی پارس نوآ برای مصرف‌کننده در بازه‌ای بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قرار خواهد گرفت. این رقم، پارس نوآ را در رده رقابتی سدان‌های میان‌رده بازار مانند سورن پلاس، دنا پلاس و شاهین اتوماتیک قرار می‌دهد و باید دید که این محصول جدید پارس خودرو با تکیه بر اعتبار پلتفرم ال 90 و بهبودهای صورت گرفته، تا چه حد می‌تواند در این رقابت موفق عمل کند.

قیمت ال 90 جدید پارس خودرو و استراتژی بازار

استراتژی پارس خودرو برای قیمت‌گذاری ال 90 جدید یا همان پارس نوآ، بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد. این شرکت با اعلام قیمت پایه، تا حدودی تکلیف بازار را مشخص کرده و از سوی دیگر با فروش از طریق طرح مشارکت در تولید، می‌تواند نبض تقاضا را سنجیده و قیمت نهایی را بر اساس شرایط روز بازار و هزینه‌های تولید در زمان تحویل، تعیین نماید.

با توجه به توقف تولید تندر 90 اصلی به دلیل تحریم‌ها و تقاضای انباشته شده برای این خودرو در بازار، پارس نوآ این پتانسیل را دارد که به سرعت جای خالی آن را پر کند. قیمت‌گذاری در محدوده ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان، اگرچه برای بسیاری از اقشار جامعه رقم بالایی محسوب می‌شود، اما در مقایسه با قیمت‌های فعلی بازار خودروهای کارکرده تندر 90 که همچنان از محبوبیت بالایی برخوردارند، می‌تواند برای خریداران خودروی صفرکیلومتر، گزینه‌ای منطقی و جذاب باشد.

داخل ماشین ال ۹۰ جدید

داخل ماشین ال ۹۰ جدید

کابین تندر 90 همواره به دلیل سادگی بیش از حد و استفاده از پلاستیک خشک مورد انتقاد بود. پارس خودرو در طراحی داخلی پارس نوآ تلاش کرده است تا با حفظ همان فضای جادار و کاربردی، دستی به سر و روی داشبورد و امکانات داخلی بکشد.

بخش‌هایی مانند صفحه کیلومترشمار و کنسول میانی داشت. یکی از مهم‌ترین تغییرات، استفاده از کلاستر (مجموعه پشت آمپر) ترکیبی آنالوگ و دیجیتال است که ظاهری مدرن‌تر به فضای کابین می‌بخشد.

علاوه بر این، اضافه شدن یک مانیتور لمسی در مرکز داشبورد، یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های کلیدی است که جای خالی آن در تندر 90 به شدت احساس می‌شد. این مانیتور علاوه بر ارائه سیستم سرگرمی و اطلاعات، به احتمال زیاد میزبان دوربین دید عقب و سیستم ناوبری نیز خواهد بود. همچنین، تجهیز خودرو به شیشه‌های برقی برای تمام درها از دیگر امکانات رفاهی استاندارد این محصول جدید خواهد بود. با این وجود، به نظر می‌رسد که شاکله اصلی داشبورد و طراحی کلی کابین، همچنان وفادار به ساختار اصلی ال 90 باقی مانده است.

مشخصات پارس نوآ (ال 90 ایرانی)

مشخصات پارس نوآ (ال 90 ایرانی)

شاید مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش در مورد پارس نوآ، مشخصات فنی و پیشرانه جدید آن باشد. این خودرو به پیشرانه ME16 مجهز شده است که در واقع نسخه ارتقا یافته و داخلی‌سازی شده پیشرانه معروف EC5 پژو-سیتروئن (که خود نسخه‌ای بهبود یافته از TU5 است) می‌باشد.

این پیشرانه ۱.۶ لیتری با ۱۶ سوپاپ، به لطف بهره‌گیری از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (VVT-i) و همچنین استفاده از نسل جدید دینام و پمپ روغن، عملکرد بهینه‌تری نسبت به موتور K4M تندر 90 ارائه می‌دهد.

مشخصات فنی پیشرانه ME16

  • حجم موتور: ۱.۶ لیتر (۱۵۸۷ سی‌سی)
  • تعداد سیلندر: ۴ سیلندر خطی
  • تعداد سوپاپ: ۱۶
  • حداکثر قدرت: ۱۱۱ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۵۰ نیوتن‌متر
  • سیستم سوپاپ: زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (VVT-i)

نیروی تولیدی این پیشرانه در نسخه پایه از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با این حال، خبر خوب برای طرفداران خودروهای اتوماتیک این است که پارس خودرو برنامه دارد تا نسخه اتوماتیک این سدان را نیز با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک (AT) ساخت شرکت DAE به بازار عرضه کند. این گیربکس اتوماتیک، همان نمونه‌ای است که پیش از این روی خودروهایی مانند تارا و شاهین اتوماتیک نیز عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته است.

در بخش امکانات ایمنی و رفاهی نیز پارس نوآ یک گام رو به جلو برداشته است. تجهیز این خودرو به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و سیستم کنترل کشش (TCS) به صورت استاندارد، یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های آن در مقایسه با تندر 90 محسوب می‌شود که نقش به‌سزایی در افزایش ایمنی و پایداری خودرو در شرایط لغزنده و پیچ‌های تند دارد.

لیست امکانات ایمنی و رفاهی پارس نوآ

  • سیستم کنترل پایداری و کشش (ESC و TCS)
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • مانیتور لمسی مرکزی
  • کلاستر ترکیبی آنالوگ و دیجیتال
  • شیشه‌های برقی برای هر چهار در
  • دو کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو (احتمالی)
  • فرمان هیدرولیک (احتمالاً برقی در نسخه‌های فول)
  • دوربین و سنسور دنده عقب (احتمالی)

ال 90 ایرانی

جمع‌بندی

پارس نوآ یا همان ال 90 ایرانی، محصولی است که بر روی شانه‌های یک اسطوره محبوب و قابل اعتماد ایستاده است. پارس خودرو با حفظ نقاط قوت کلیدی تندر 90 مانند شاسی مستحکم و فضای جادار، و افزودن یک پیشرانه مدرن‌تر و قدرتمندتر به همراه امکانات رفاهی و ایمنی به‌روز، سعی در ارائه یک محصول رقابتی و جذاب داشته است. قیمت‌گذاری این خودرو در شرایط فعلی بازار، آن را به رقیبی جدی برای سایر سدان‌های داخلی تبدیل می‌کند. حال باید منتظر ماند و دید که این جانشین ایرانی تا چه حد می‌تواند موفقیت‌های پدر نامدار خود را تکرار کرده و رضایت مشتریان ایرانی را جلب نماید. بی‌شک، عرضه انبوه و مشخص شدن کیفیت مونتاژ و عملکرد بلندمدت این خودرو، پاسخ نهایی را به این سوال خواهد داد.