printlogo

شرکت «نامی خودرو» پس از عرضه موفق نیسان سیلفی، گام بلندتری برداشته و «نیسان آلتیما» (Nissan Altima) را به عنوان جدیدترین سدان ژاپنی بازار، روانه سامانه خودروهای وارداتی کرده است.
کد خبر : 26318
تاریخ انتشار : 28 مهر 1404 - 11:1

بازار خودروی ایران پس از چند سال رکود در بخش واردات، سرانجام شاهد ورود چهره‌های جدیدی است که هر یک به نوبه خود، عطش بازار برای تکنولوژی و طراحی روز را هدف گرفته‌اند. در این میان، کلاس سدان‌های سایز متوسط (D-Segment) که همواره نمادی از پرستیژ، راحتی و کارایی خانوادگی بوده، شاهد یکی از جذاب‌ترین رقابت‌ها است. پس از ورود رقبای کره‌ای مانند کیا K5 و هیوندای سوناتا، اکنون نوبت به یکی از اصیل‌ترین نام‌ها در این کلاس رسیده است.

شرکت «نامی خودرو» پس از عرضه موفق نیسان سیلفی، گام بلندتری برداشته و «نیسان آلتیما» (Nissan Altima) را به عنوان جدیدترین سدان ژاپنی بازار، روانه سامانه خودروهای وارداتی کرده است. به تازگی، نخستین نمونه‌های این خودرو به خاک کشور رسیده و تحویل آن‌ها به زودی آغاز خواهد شد.

آلتیما نه تنها یک نام جدید در بازار فعلی ایران است، بلکه بازگشتی برای نیسان به کلاسی محسوب می‌شود که پیش از این با مدل محبوب «نیسان تیانا» (Teana) در آن حضوری پررنگ داشت. این سدان، که از نظر ابعادی بزرگتر و رده بالاتر از سیلفی قرار می‌گیرد، با چالش‌های جالبی روبرو شد. قیمت اولیه آن همزمان با اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی، ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد، اما با اصلاح قوانین و بازنگری در تعرفه‌ها، قیمت این خودرو با کاهشی چشمگیر به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان رسید؛ رقمی که آن را مستقیماً در قلب رقابت با تویوتا کمری، کیا K5 و هیوندای سوناتا قرار می‌دهد.

اما آیا نیسان آلتیما با این برچسب قیمتی و مشخصات فنی اعلام شده، ارزش خرید دارد؟ در این گزارش جامع و تخصصی، به ۱۰ دلیل کلیدی می‌پردازیم که چرا نیسان آلتیما می‌تواند هوشمندانه‌ترین انتخاب شما در این بازه قیمتی باشد.

نیسان آلتیما نامی خودرو

میراث و اصالت، جانشین خلف «تینا» با استانداردهای جهانی

نیسان آلتیما یک خودروی «تازه به دوران رسیده» نیست. این نام از سال ۱۹۹۲ بر روی خط تولید نیسان قرار دارد و تا کنون پنج نسل از تکامل را پشت سر گذاشته است. این نیم قرن تجربه، به معنای بلوغ کامل در طراحی شاسی، مهندسی پیشرانه و درک عمیق از نیازهای یک خانواده در یک سدان سایز متوسط است.

نسخه‌ای که توسط نامی خودرو وارد ایران شده، هرچند مونتاژ چین است، اما در واقع به عنوان جانشین مستقیم نیسان تیانا (که در برخی بازارها با نام آلتیما یا ماکسیما نیز شناخته می‌شد) برای بازارهایی مانند چین و خاورمیانه توسعه یافته است. خاطره نیسان تیانا در ایران، یادآور یک سدان فوق‌العاده نرم، بی‌صدا، بادوام و با کابین جادار بود. آلتیما دقیقاً آمده است تا همین میراث را در قالبی مدرن‌تر احیا کند.

برخلاف برخی برندهای نوظهور، خرید یک «نیسان» به معنای سرمایه‌گذاری روی برندی است که امتحان خود را در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی و جاده‌ای ایران (با مدل‌هایی مانند پاترول، رونیز، ماکسیما و پیکاپ) پس داده است. این اعتبار (Brand Equity)، تضمینی روانی برای خریدار است که می‌داند خودرویی با استانداردهای مهندسی ژاپن را سوار می‌شود، حتی اگر مونتاژ آن در چین (تحت نظارت مستقیم نیسان) صورت گرفته باشد.

قیمت نیسان آلتیما ۲۰۲۴

مهندسی پیشرانه، تمرکز بر دوام و استهلاک پایین (قلب ۲ لیتری تنفس طبیعی)

در بازاری که تب موتورهای توربوشارژر کوچک حجم بالا گرفته است، نیسان مسیری متفاوت، هوشمندانه و محافظه‌کارانه را برای آلتیمای وارداتی به ایران انتخاب کرده است. زیر کاپوت این سدان، یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی (Naturally Aspirated) قرار دارد.

این موتور قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۹۷ نیوتن متر است. شاید روی کاغذ، این ارقام در مقابل رقبای توربوشارژر (مانند کیا K5 توربو) چندان هیجان‌انگیز به نظر نرسند، اما مزیت اصلی در جای دیگری نهفته است:

  • قابلیت اطمینان (Reliability): موتورهای تنفس طبیعی به دلیل عدم وجود سیستم پیچیده توربوشارژر، حساسیت بسیار کمتری به کیفیت بنزین دارند. این یک مزیت حیاتی در شرایط ایران است.
  • استهلاک پایین: هزینه‌های نگهداری، تعمیرات و حساسیت‌های یک موتور NA به مراتب کمتر از یک موتور توربو است. خبری از هزینه‌های گزاف تعمیر توربو یا حساسیت‌های مربوط به روغن‌کاری آن نیست.
  • طول عمر: این پیشرانه‌ها برای کارکردهای طولانی و استفاده‌های خانوادگی سنگین طراحی شده‌اند.

نیسان با انتخاب این موتور، دوام و آرامش خاطر مالک را به شتاب‌گیری‌های ناگهانی و هیجان لحظه‌ای ترجیح داده است؛ رویکردی که خریداران سنتی سدان‌های ژاپنی به خوبی آن را درک می‌کنند و برای آن ارزش قائلند.

قیمت نیسان آلتیما نامی خودرو

گیربکس XTRONIC CVT، اوج هماهنگی و مصرف سوخت بهینه

قدرت موتور ۱۵۶ اسب بخاری آلتیما، از طریق یکی از بهترین گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT) جهان، یعنی جعبه دنده XTRONIC نیسان، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. نیسان یکی از پیشگامان توسعه گیربکس‌های CVT در جهان است و نسل جدید XTRONIC توانسته بسیاری از نقاط ضعف سنتی این نوع گیربکس‌ها (مانند صدای اضافه یا حس لاستیکی بودن) را برطرف کند.

این گیربکس هماهنگی فوق‌العاده‌ای با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی دارد. هدف اصلی آن، نگه داشتن دور موتور در بهینه‌ترین حالت ممکن برای دستیابی به دو هدف است:

  1. حداکثر راندمان سوخت: نتیجه این هماهنگی، دستیابی به مصرف سوخت ترکیبی شگفت‌انگیز ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این رقم برای یک سدان سایز متوسط با این ابعاد، یک دستاورد مهندسی بزرگ محسوب می‌شود و آلتیما را در زمره یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای بنزینی غیرهیبریدی بازار قرار می‌دهد.
  2. سواری نرم و یکنواخت: گیربکس CVT به جای دنده‌های فیزیکی، انتقال قدرتی خطی و بدون هرگونه «ضربه» یا «تکان» تعویض دنده را فراهم می‌کند. این ویژگی، به خصوص در رانندگی‌های شهری و ترافیک، به آرامش کابین کمک شایانی می‌کند.

مشخصات نیسان آلتیما نامی خودرو

پلتفرم و شاسی، مهندسی شده برای راحتی (ترکیب مولتی‌لینک و فاصله محوری زیاد)

یکی از بزرگترین برتری‌های فنی نیسان آلتیما که شاید در نگاه اول دیده نشود، در معماری شاسی و سیستم تعلیق آن نهفته است.

  • سیستم تعلیق عقب مولتی-لینک (Multi-link): در حالی که بسیاری از خودروها (حتی در این کلاس) برای کاهش هزینه‌ها از سیستم تعلیق یکپارچه یا تورشن بیم (Torsion Beam) در عقب استفاده می‌کنند، آلتیما به سیستم پیشرفته «اتصال چندگانه» یا مولتی-لینک مجهز است. این سیستم به هر چرخ عقب اجازه می‌دهد تا به صورت مستقل نسبت به ناهمواری‌های جاده واکنش نشان دهد. نتیجه مستقیم این مهندسی، «چسبندگی» بیشتر خودرو در پیچ‌ها، پایداری بالاتر در سرعت‌های بالا و مهم‌تر از همه، جذب بسیار بهتر ضربات و دست‌اندازها است.
  • فاصله محوری ۲۸۲۵ میلی‌متری: این عدد (فاصله بین دو محور چرخ جلو و عقب) مستقیماً به دو مزیت کلیدی تبدیل می‌شود:
    1. فضای پای سرنشینان عقب: آلتیما به لطف این فاصله محوری، یکی از جادارترین کابین‌ها را در کلاس خود ارائه می‌دهد و برای استفاده‌های خانوادگی و مسافت‌های طولانی ایده‌آل است.
    2. پایداری در اتوبان: خودروهایی با فاصله محوری زیاد، در سرعت‌های بالا حس «چسبندگی» به جاده و پایداری خطی بهتری دارند و کمتر تحت تاثیر بادهای جانبی قرار می‌گیرند.

ترکیب تعلیق مک‌فرسون در جلو، مولتی-لینک در عقب، رینگ‌های ۱۷ اینچی (که با فاق لاستیک مناسب، به نرمی کمک می‌کنند) و فاصله محوری زیاد، تضمین‌کننده یک سواری نرم، باوقار و ژاپنی است.

داخل نیسان آلتیما نامی خودرو

طراحی ظاهری، تهاجمی و باوقار، وام‌دار ماکسیما

نیسان در نسل جدید محصولات خود، زبان طراحی «V-Motion» را به اوج رسانده است. آلتیما به وضوح از المان‌های برادر بزرگتر و لوکس‌تر خود، یعنی نیسان ماکسیما، الهام گرفته است. جلوپنجره بزرگ و تهاجمی V-Motion که تا لبه کاپوت کشیده شده، چراغ‌های باریک و اخم‌آلود LED و خطوط حجیم روی بدنه، چهره‌ای کاملاً مدرن و در عین حال باوقار به آلتیما بخشیده‌اند.

این طراحی، حد فاصلی هوشمندانه بین محافظه‌کاری تویوتا کمری و طراحی‌های رادیکال و فضایی رقبای کره‌ای است. آلتیما بدون اینکه بیش از حد «جوان‌پسند» یا «سالخورده» به نظر برسد، توانسته تعادلی را ایجاد کند که هم مورد پسند مدیران باشد و هم برای یک خانواده مدرن جذابیت داشته باشد. این خودرو در خیابان، حضوری قاطع و متمایز دارد.

کابین، تمرکز بر ارگونومی و دوام

در داخل کابین، زبان طراحی جدید نیسان که پیش‌تر در سیلفی مکس ادیشن دیده بودیم، ادامه یافته است. اگرچه در گزارش‌های اولیه، کابین آلتیما «نه چندان مدرن و لوکس» توصیف شده، اما این یک شمشیر دولبه است. نیسان در آلتیما، به جای استفاده اغراق‌آمیز از پلاستیک‌های «پیانو بلک» (که به سرعت خط و خش می‌گیرند) یا نمایشگرهای یکپارچه غول‌پیکر (که ممکن است در درازمدت دچار مشکل شوند)، بر «ارگونومی» و «دوام» تمرکز کرده است.

  • فرمان D-Cut: فرمان خوش‌دست با طراحی D-Cut، حس اسپرتی دلپذیری را منتقل می‌کند.
  • کنترلرهای فیزیکی: وجود دسته‌دنده فیزیکی و دکمه‌های مجزا برای سیستم تهویه، به راننده اجازه می‌دهد تا بدون برداشتن چشم از جاده، تنظیمات حیاتی را انجام دهد؛ مزیتی که در خودروهای مدرنِ غرق در منوهای لمسی، در حال فراموشی است.
  • فضاسازی: ترکیب رنگ مشکی و طراحی افقی داشبورد، حس جادار بودن را القا می‌کند. کلاستر نیمه دیجیتال و صفحه نمایش «کشیده» در وسط، تمام اطلاعات مورد نیاز را به شکلی خوانا ارائه می‌دهند.

کابین آلتیما شاید برای رقابت در «جشنواره نور و نمایشگر» با رقبای کره‌ای ساخته نشده باشد، اما برای «زندگی کردن» و استفاده روزمره در ۱۰ سال آینده طراحی شده است.

ایمنی، استاندارد بالا با ۶ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای

در یک سدان خانوادگی، ایمنی اولویت اول است و نیسان آلتیما در این بخش کوتاه نیامده است. این خودرو به پکیج کاملی از سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال مجهز است:

  • ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای: این مورد یکی از مهم‌ترین نکات است. علاوه بر ایربگ‌های راننده، سرنشین و جانبی، ایربگ‌های پرده‌ای این خودرو پوشش کاملی را برای سرنشینان جلو و عقب فراهم می‌کنند (مجموعاً ۱۰ نقطه پوشش).
  • سیستم کنترل پایداری (ESP): این سیستم حیاتی، از لغزش و خروج خودرو از کنترل در پیچ‌های تند یا سطوح لغزنده جلوگیری می‌کند.
  • سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC): از عقب‌گرد خودرو در هنگام شروع حرکت در شیب‌ها جلوگیری می‌کند.

این پکیج، حداقل استانداردهای ایمنی مدرن را به خوبی پوشش می‌دهد و حس اطمینان لازم را به راننده و خانواده‌اش منتقل می‌کند.

آپشن‌های رفاهی، هر آنچه نیاز دارید

درست است که لیست آپشن‌های آلتیما به اندازه برخی رقبای هم‌قیمت، «طولانی» نیست، اما نیسان تلاش کرده تا تمام امکانات «ضروری و کاربردی» را در آن بگنجاند. سطح آپشنی این خودرو «متوسط رو به خوب» ارزیابی می‌شود:

  • سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله (Dual-Zone): امکان تنظیم دمای متفاوت برای راننده و سرنشین جلو.
  • ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای (Keyless Entry & Start): یک آپشن رفاهی استاندارد در دنیای امروز.
  • صندلی برقی راننده: تنظیم آسان‌تر موقعیت رانندگی.
  • دوربین دنده عقب: کمک به پارک آسان‌تر در فضای شهری.

آلتیما شاید فاقد سقف پانوراما، سردکن صندلی یا رادارهای پیشرفته (ADAS) باشد، اما امکانات موجود، نیازهای روزمره یک خانواده را به خوبی پوشش می‌دهند و از طرفی، پیچیدگی کمتر به معنای خرابی و هزینه نگهداری کمتر در آینده است.

قیمت‌گذاری رقابتی و هوشمندانه پس از اصلاح

شاید مهم‌ترین دلیل برای خرید آلتیما در مقطع فعلی، قیمت آن باشد. کاهش قیمت از ۵.۲ میلیارد تومان به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان، این خودرو را از یک گزینه گران‌قیمت به یک «شکار ارزشمند» تبدیل کرده است. بیایید جایگاه آن را در بازار تحلیل کنیم:

  • در برابر تویوتا کمری (احتمالا هیبرید): کمری به دلیل تکنولوژی هیبرید، احتمالاً قیمت بالاتری خواهد داشت. آلتیما با قیمت کمتر، یک گزینه بنزینی، کم‌مصرف و اصیل ژاپنی را ارائه می‌دهد.
  • در برابر کیا K5 توربو: K5 گزینه‌ای اسپرت‌تر و پر آپشن‌تر است، اما با موتور توربو و حساسیت‌های آن. آلتیما در مقابل، گزینه «عقلانیت»، «دوام» و «سواری نرم‌تر» را روی میز می‌گذارد.
  • در برابر هیوندای سوناتا: سوناتا با طراحی جدید و تکنولوژی‌های کابین رقابت می‌کند، اما آلتیما با اتکا به برند نیسان و سابقه درخشان‌تر دوام در ایران، می‌تواند نظر خریداران محتاط‌تر را جلب کند.

قیمت ۴.۲۵ میلیاردی، آلتیما را دقیقاً در نقطه‌ای قرار می‌دهد که خریدار می‌تواند با بودجه‌ای مشخص، به جای یک کره‌ای پر زرق و برق، یک ژاپنی اصیل، بادوام و کم‌مصرف را انتخاب کند.

بازار دست دوم و حفظ ارزش

و اما دلیل دهم؛ آینده‌نگری. خودروهای ژاپنی، به خصوص از برندهای معتبری چون نیسان و تویوتا، همواره به «حفظ ارزش» (Value Retention) و بازار دست دوم قوی مشهور بوده‌اند. با توجه به سابقه عالی نیسان تیانا در بازار ایران، پیش‌بینی می‌شود نیسان آلتیما نیز پس از جا افتادن در بازار، به سرعت به یکی از خودروهای خوش‌فروش در بازار کارکرده تبدیل شود.

انتخاب پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس CVT بهینه، به این معناست که مالکان در پنج یا ده سال آینده نیز با خودرویی کم‌استهلاک و کم‌دردسر روبرو خواهند بود. این ویژگی باعث می‌شود که افت قیمت آلتیما در بلندمدت، به مراتب کمتر از رقبای چینی یا حتی کره‌ای‌های مجهز به سیستم‌های فنی پیچیده‌تر باشد. خرید آلتیما، نه تنها یک انتخاب برای استفاده امروزی، بلکه یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای فردا است.

جمع‌بندی؛ آلتیما، انتخاب «بالغ» بازار

نیسان آلتیما جدید با ورود به بازار ایران، گزینه‌ای را پیش روی خریداران قرار می‌دهد که شاید پر زرق و برق‌ترین نباشد، اما قطعاً یکی از «عاقلانه‌ترین» گزینه‌هاست. این خودرو برای کسانی ساخته شده که هیجان لحظه‌ای را فدای «آرامش خاطر بلندمدت» نمی‌کنند.

این سدان ژاپنی، ترکیبی است از اصالت برند، طراحی باوقار، کابین جادار و ارگونومیک، سواری فوق‌العاده نرم به لطف تعلیق مولتی-لینک، و یک قوای محرکه اقتصادی و بادوام (موتور NA و گیربکس CVT) که برای شرایط ایران مهندسی شده است. با قیمت اصلاح شده و رقابتی ۴.۲۵ میلیارد تومانی، نیسان آلتیما از نامی خودرو، نه یک انتخاب، که یک «بیانیه» است؛ بیانیه‌ای که نشان می‌دهد در بازار سدان‌های سایز متوسط، «دوام»، «راحتی» و «اصالت» هنوز هم حرف اول را می‌زنند.