printlogo

در همایش «واردات خودرو؛ رقابت یا انحصار؟» که در روزنامه دنیای اقتصاد برگزار شد، مصطفی خدری، مدیرعامل کوشا خودرو و نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، با تشریح موانع ساختاری واردات، از سیاست‌هایی انتقاد کرد که به گفته او طی سال‌های گذشته باعث جهش قیمتی، بی‌ثباتی و ایجاد چسبندگی قیمتی در بازار شده‌اند.
کد خبر : 26485
تاریخ انتشار : 13 آذر 1404 - 11:9

در همایش «واردات خودرو؛ رقابت یا انحصار؟» که در روزنامه دنیای اقتصاد برگزار شد، مصطفی خدری، مدیرعامل کوشا خودرو و نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، با تشریح موانع ساختاری واردات، از سیاست‌هایی انتقاد کرد که به گفته او طی سال‌های گذشته باعث جهش قیمتی، بی‌ثباتی و ایجاد چسبندگی قیمتی در بازار شده‌اند.

خدری با اشاره به ممنوعیت چندساله واردات خودرو توضیح داد این محدودیت نه‌تنها بازار را کنترل نکرد، بلکه خود به عاملی برای افزایش شدید قیمت‌ها تبدیل شد و چسبندگی قیمتی به‌جا مانده از آن دوره همچنان بر بازار سایه انداخته است.

او در ادامه با بیان اینکه فضای تجارت خارجی با ابهامات جدی همراه است، گفت: تحریم‌ها و احتمال اجرای مجدد اسنپ‌بک، ریسک فعالیت واردکنندگان را چند برابر کرده و تصمیم‌گیری اقتصادی را دشوارتر از گذشته کرده است.

مدیرعامل کوشا خودرو یکی از مشکلات اصلی واردکنندگان را محاسبات غیرواقعی هزینه‌ها دانست و تأکید کرد: هزینه واقعی فعالیت حدود ۳۰ درصد است، اما در محاسبات رسمی تنها ۱۸ درصد لحاظ می‌شود؛ این اختلاف، توان برنامه‌ریزی و سودآوری واردکنندگان را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

خدری در بخش دیگری از سخنانش به روند دو مرحله‌ای شماره‌گذاری انتقاد کرد و گفت: پس از پرداخت ۱۰ درصد ارزش خودرو توسط دارنده، نهاد دیگری دوباره مطالبه هزینه می‌کند؛ موضوعی که قرار بود اصلاح شود اما همچنان ادامه دارد.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در پایان سخنان خود، هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و بازنگری اساسی در ساختار هزینه‌ها را لازمه ایجاد ثبات و پایداری در بازار خودرو دانست.

کوشا خودرو در حال حاضر به عنوان واردکننده و ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کیا در ایران فعالیت می‌کند.