printlogo

عضو انجمن قطعه سازان گفت : هر گونه بی تحرکی و رکود در بازار خودرو بر وضعیت واحدهای قطعه سازی نیز تاثیر گذاشته و تولید در این شرکتها را با مشکل مواجه خواهد کرد.
کد خبر : 397
تاریخ انتشار : 04 تیر 1393 13:18:00

علی اکبر جوانروح افزود : امروز اگر بازار خودرو ، تحرکی ندارد و از وضعیت خوبی برخوردار نیست دلیل عمده آن کاهش قدرت خرید مردم است .

وی تاکید کرد : به هر میزان بازار خودرو خراب تر شود طبعا همان اثر را بر واحدهای قطعه سازی خواهد گذاشت . 

وی افزود : افزایش کاذب نرخ ارز و افت توان اقتصادی مردم در مقایسه با رشد هزینه ها ،بر ایجاد شرایط کنونی بازار خودرو تاثیر گذاشته است بالطبع در این وضعیت فردی که قبلا توان خرید پراید را داشته امروز باید با این میزان درآمد موتورسیکلت خریداری کرده و یا فردی که توان خرید پژو را داشته باید پراید بخرد.

وی ریشه بسیاری از افزایش قیمت ها را دو نرخی بدون ارز عنوان کرد و گفت : امروز دولت انتظار دارد با ارائه ارز مبادله ای به شرکتها ، قیمت ها نیز بر اساس همین ارز تعیین شده و هیچ گونه افزایش قیمتی در محصولات شرکتهای خودروساز صورت نگیرد.

وی تاکید کرد : هر چند خواسته دولت در این خصوص طبیعی است اما خودروساز نیز با توجه به افت تولیدی که داشته باید سود و درآمدی بیشتری کسب کند تا جبران افت تولید صورت گرفته و کمبود نقدینگی ایجاد شده باشد چرا که با کاهش ظرفیت تولید در شرکتهای خودروساز همچنان هزینه های ثابت وجود دارد به همین منظور خودروساز خواهان افزایش قیمت است تا بیش از این ضررو زیان نکند.

وی همچنین با اعلام مخالفت با هر گونه افزایش قیمت ، تصریح کرد : در شرایط کنونی هر گونه افزایش قیمت موجب رکود و افت تقاضا در بازار خودرو می شود چیزی که امروز تا حدودی در بازار بوجود آمده است طبعا با افت تقاضا تولید نیز به صرفه نخواهد بود بدین ترتیب تعدادی از سازندگانی که در جریان مسائل اخیر از صنعت قطعه سازی حذف شدند با ادامه افت تولید بخش دیگری از آنها نیز از گردونه تولید خارج خواهند شد.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور در ادامه با اشاره به رشد تولید خودرو در دو سه ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه اظهار داشت : با آمار و ارقام بازی کردن این صنعت را به جایی نخواهد رساند.

جوانروح  گفت : به نظر می رسد امروز باید با راهکاری قیمت خودرو تا حدودی کاهش یابد تا قدرت خرید مردم افزایش یابد که در این راستا دولت باید  با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کاهش نرخ بهره بانکی شرایط بهتری را برای تولیدکننده فراهم کرد تا شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

 وی تاکید کرد : متاسفانه در شرایط کنونی علاوه بر هزینه های سرباری که به خودروساز تحمیل می شود برخی هزینه های بالای خرید نیز وجود دارد که به جهت تامین قطعات از شرکت و تولیدکننده ای خاص بر هزینه های تولید خودروساز وارد می شود که موجب افزایش قیمت خودرو شده است.

وی دلیل اصلی مشکلات این صنعت را انحصار دولت در صنعت خودرو ذکر کرد و گفت : در صورتی که صنعت خودرو خصوصی سازی واقعی شود بسیاری از مشکلات پیش رو حل خواهد شد.

 

 

منبع: خبرخودرو