printlogo

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در شرایط کنونی توسعه و ایجاد واحد های جدید خودروسازی در کشور با مشکلات و موانعی را به دنبال خواهد داشت ، گفت : ایجاد واحد و قطب جدید خودروسازی در کشور ضمن لزوم سرمایه گذاری بسیار سنگین ، نیازمند نیروی انسانی متخصص است که در هم اکنون در منطقه چابهار چنین امکانی فراهم نیست.
کد خبر : 597
تاریخ انتشار : 14 تیر 1393 13:03:00

محمد تقی احمدیان افزود : طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی در منطقه چابهار در حالی مطرح شده که برای صنعتی کردن یک منطقه باید ابتدا صنایع کوچک راه اندازی شود تا پس از آن با رشد صنایع کوچک محیط برای ایجاد صنعتی بزرگی مانند خودرو فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد هر واحد جدید خودروسازی مستلزم مطالعات دقیق و اساسی است ، تصریح کرد : برای ایجاد قطب جدید خودروسازی نباید اشتباهات گذشته تکرار شود و باید  پیش از هرگونه اقدام مطالعات میدانی اساسی صورت گیرد هر چند درصورتی که در این خصوص اقدامی صورت نگیرد قطعا مشکلات جدی در این ارتباط  بوجود خواهد آمد.

وی در ادامه به ضرورت آزادسازی قیمت خودرو تاکید کرد و گفت : در صورتی که قیمت خودرو آزاد شود امکان رشد و تحقیق و نوآوری در این صنعت فراهم خواهد شد.

وی اظهار داشت : ایجاد یک قطب جدید خودروسازی در شرایط کنونی تاثیری در وضعیت صنعت خودرو نخواهد داشت بلکه قطب ضعیفی خواهد شد که در آینده برای صنعت کشور مساله ساز نیز خواهد گردید مگر آنکه در راستای این حرکت ، همکاری با شرکتهای خارجی صورت گیرد قطعا یکی از شرکت های بزرگ خودروساز داخلی باید مشارکت نماید چرا که نیروی انسانی فراوان دارد، تجربه 30 ،40 ساله دارد ، اینها کارهای ساده ای نیست که تنها با حرف بتوان انجام داد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه تصریح کرد :  در حال حاضر انحصاری در صنعت خودرو کشور وجود ندارد، اصولا باید لفظ انحصار از صنعت خودرو حذف شود و اجازه دهند خودروسازی در ایران آزاد شود چرا که با وجود دو خودروساز بزرگ فعال داخلی و واردات خودرویی که  صورت می گیرد قطعا خودروسازی در ایران سودآور خواهد مگر چه اتفاقی می افتد که صنعت خودرو در ایران سود کند.

احمدیان تصریح کرد : در صورتی که خودروسازی در ایران سود آور باشد وضعیت اقتصادی این صنعت بهتر خواهد شد و موجب طراحی خودروهای جدید و مدل های متنوع و جدیدی خواهد شد که تبعا این شرایط در بهبود اوضاع اقتصادی کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد : در شرایط کنونی دو راه بیشتر وجود ندارد یا باید قیمت خودرو آزاد شود و یا اینکه اگر قصد تعیین قیمت خودرو دارند باید درهای ورودی برای واردات خودرو بسته شود.

وی همچنین در خصوص وجود رقابت پذیری در صنعت خودرو ایران گفت : تازمانی که قیمت خودرو توسط دولت تعیین می شود هیچ رقابت پذیری در بازار خودرو وجود نخواهد داشت زمانی رقابت پذیری واقعی در صنعت خودرو ایجاد می شود که قیمت خودرو آزاد شود.

 

منبع: خبرخودرو