printlogo

عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت : با خصوصی سازی واقعی صنعت خودرو ،خودروسازان ضمن اعمال مدیریت درست ،می توانند در جهت کاهش هزینه و افزایش کیفیت گام های موثر تری بردارد.
کد خبر : 608
تاریخ انتشار : 15 تیر 1393 13:51:00

آرمان خالقی افزود : امروز شرایطی که بر صنعت خودرو حاکم است وضعیت ناقصی است و باید برای شرایط خودروساز داخلی تعیین تکلیف شود که آیا صنعت خودرو ایران شبه دولتی بوده و یا شبه خصوصی است.

وی با تاکید بر الگوپذیری از صنعت خودرو دنیا اظهار داشت : باید مسیر حرکت خودروسازان مطرح دنیا با توجه به روند روبه پیشرفتی که وجود دارد سرلوحه قرار گرفته و خودروسازان از وضعیت شبه دولتی خارج شوند .

وی گفت : به نظر می رسد راهکار موثر در شرایط کنونی حرکت به سمت مالکیت خصوصی و واقعی در صنعت خودرو است . 

وی با اشاره به اینکه در دنیا خودرو بواسطه فعالیت بخش خصوصی کالایی رقابتی است ، تاکید کرد : این گونه روند فعالیت در دنیا در شرایطی است که شورای عالی اقتصاد خودرو را در ایران کالایی انحصاری اعلام کرده است .

وی با اشاره به وجود تعریف مشخص کالای انحصاری اظهار داشت : با توجه به تعریفی که از کالای انحصاری وجود دارد به نظر می رسد وضعیت کنونی روش صحیحی برای خروج انحصار و تدوین قیمت گذاری خودرو نیست .

عضو هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران در ادامه با اشاره به حرکت دولت در گذشته در جلب رضایت مشتریان و نادیده گرفتن حقوق تولیدکنندگان گفت : این در حالی است که دو سه سال اخیر قیمت مواد اولیه ، انرژی مصرفی ، دستمزد کارگران، موجب افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی شده است بنابراین قیمت خودرو مانند اغلب کالاها در مقابل فشار تورم و مسائلی ناشی از آن باید افزایش یابد.

خالقی با اشاره به وجود انتفاد از هر گونه اعمال فشار به صنعت خودرو اظهار داشت : باید از اعمال فشار به صنعت خودرو  جلوگیری شود و دستورات فرمایشی دولت در ارتباط با خودروسازان نیز حذف شود تا درنهایت امکان فعالیت بهتر برای این صنعت فراهم شود.

وی با اشاره به حذف تعرفه واردات در صورت آزادسازی قیمت خودرو گفت : حذف تعرفه واردات در شرایط کنونی قطعاایرادی ندارد اما همزمان با این حرکت باید شرایط و فضای کسب و کار برای تولیدکنده داخلی همانند شرایط کسب و کار تولیدکنندگان خارجی شود. 

وی اظهار داشت  : چنانچه با وجود محدویت های کنونی خودروسازان داخلی ، خواهان رقابت صنعت خودرو کشور با دنیا رقابت باشند، مسلما چنین توقع و انتظاری دور از انصاف خواهد بود.

وی افزود :  در صورتی که تولید کنندگان داخلی در شرایط و امکانات جهانی قرار گرفته اما قادر به رقابت نباشند محکوم به شکست است.

وی ضمن اشاره به زمان مناسب برای حذف شرایط گلخانه ای در صنعت خودرو ، خاطر نشان کرد : در صورتی که تمامی امکانات و شرایط بین المللی برای خودروساز داخلی فراهم شود و خودروساز نیز در مسیر بازسازی و نوسازی حرکت کند و شرایط رفع تحریم نیز شده و خودروساز نیز قادر به تامین مواد اولیه تولید از بازار جهانی شود این زمان مسلما فرصت مناسبی برای شرایط گلخانه ای در تولید و رقابت خواهد بود.

 

منبع: خبرخودرو