در رخدادی چشمگیر، شرکت خودروسازی رنو از بازگشت یکی از نامآشناترین خودروهای تاریخ خود، با چهرهای نو و پیشرانهای برقی، پردهبرداری کرد. خودرویی که پیشتر، از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۴ خورشیدی، با فروش بیش از ۵ میلیون دستگاه در پنج قاره، جایگاه ویژهای در دل مردم جهان یافت. این بار، رنو ۵ نوبر برقی آمده تا با بهرهگیری از فناوریهای روز، بار دیگر نگاهها را به سوی خود خیره کند.

نگاهی به پیشینهای درخشان
رنو ۵ نخستینبار در دههی پنجاه خورشیدی به بازار آمد و بهسرعت بدل به نماد خودرویی شهری، اقتصادی و آیندهنگر شد. این خودرو در زمان خود رکورد مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد؛ و حتی در سال ۱۳۵۳ نمونهای برقی از آن عرضه شد. از همان ابتدا، رنو ۵ با طراحی پیشرو، فضای درونی فراخ و نوآوریهای چشمگیر، آینده را به نمایش گذاشت.

چهرهای آشنا با روحی نو
رنو ۵ برقی که از نمونهی نمایشی سال ۱۴۰۰ پیروی میکند، ضمن وفاداری به چهرهی نوستالژیک گذشته، بازتابی از فناوریهای روز نیز هست. این خودرو با بهرهگیری از سکوی نوپای ویژهی خودروهای کوچک برقی «اَمپیآر»، هندلینگ چابک، و امکانات هوشمند چون همیار مجازی «رنو» و نشانگر ویژهی شارژ بر روی درپوش جلو، تجربهای نو از رانندگی درونشهری فراهم میآورد.

چهرهای پُر شور، با اشارههایی به گذشته
در طراحی این خودرو، از سه مدل نمادین رنو الهام گرفته شده است: رنو ۵ و سوپر۵ برای خطوط کلی و رنو ۵ توربو برای برجستگیهای بدنه. چراغهای جلو، با طراحی دو چهارگوش گرد گوشه، یادآور چراغهای مهشکن نسخهی توربو هستند. چراغهای پُرنور نیز در درون خود، نقش مستطیلی شناور را به چشم میکشند.
گلگیرها، با الهام از مدل قدیمی، ساختاری منحصربهفرد دارند و با افزودن نوارهای رنگی سقف (سیاه، سرخ یا زرد)، چراغهای عقب عمودی سرخرنگ، و رنگهای شاد بدنه، تصویر خاطرهانگیز رنو ۵ را به گونهای نو بازآفرینی میکنند.

اندازههای امروزی برای کارکرد شهری
با گذر پنجاه سال، اندازههای خودروها دگرگون شدهاند. رنو ۵ نوبر برقی با چرخهای ۱۸ اینچی در چهار گوشه، فاصلهی کم پیشآمدگیهای جلو و عقب، و طولی کمتر از ۴ متر (۳.۹۲ متر)، طراحی بسیار امروزی و کارآمد دارد. پهنای خودرو نیز ۱.۷۷ متر بوده که حضور چشمگیری بر جاده به آن میبخشد، بیآنکه از چابکی آن در خیابانهای شهری بکاهد.
چرخهایی بزرگ برای همه مدلها
تمام گونههای این خودرو از چرخهای ۱۸ اینچی بهرهمند هستند. تایرها با پهنای ۱۹۵ میلیمتر، و رینگهای آلومینیومی در همه نسخهها بهکار رفتهاند. در مدل «تکنو»، رینگهایی همانند نسخهی نمایشی سال ۱۴۰۰ طراحی شدهاند و نشان رنو با عدد «۵» سرخرنگ جایگزین شده است. در نسخهی ویژهی «آیکونیک فایو»، رینگهایی به شکل صفحهی ساعت دیده میشود که فقط عدد ۵ را نشان میدهد، یادآور نام مدل.
رنگهایی زنده و نوستالژیک
رنگهای پیشنهادی هنگام عرضه شامل پنج رنگ هستند، که دو رنگ «زرد پرشور» و «سبز پرشور» از رنگهای شاخص دههی پنجاه خورشیدی هستند. درخشندگی خاصی در رنگها نهفته است که تنها در برابر نور و از نزدیک دیده میشود. رنگهای دیگر عبارتاند از: سپید یخی، سیاه الماسی و آبی نیمهشب. همچنین امکان سفارش رنگ دوگانه با سقف سیاه برای برخی مدلها فراهم است.
جلو پنجرهی جلو با کاربردی نو
جلو پنجرهای که پیشتر بر روی درپوش موتور قرار داشت، اکنون نقش نشانگر شارژ را دارد. این نشانگر به شکل عدد «۵» طراحی شده و هنگام نزدیک شدن راننده، روشن میشود. چراغهای جلویی نیز با طراحی چشمگون، هنگام خوشآمدگویی، به راننده چشمک میزنند.

داشبوردی دوبخشی با الهام از گذشته
درون کابین، طراحی داشبورد از مدلهای پیشین الهام گرفته است. ساختار دوبخشی روبهروی سرنشین، طرح نرم و افقی، و نمایشگر چهارگوش با گوشههای گرد، همگی بازتابی از پیشینهی رنو ۵ هستند. در نسخهی ویژه، نوشتهی «رنو ۵» با نور ملایم، زیبایی دوچندانی به نمای روبهروی سرنشین جلو بخشیده است.

صندلیهایی با طراحی شاخص
صندلیها با الگوی H شکل، از رنو ۵ توربو الهام گرفتهاند و طراحی آنها همزمان مدرن و یادآور دهههای گذشته است. در مدل تکنو، روکشها از پارچهی جین ساخته شده از بطریهای بازیافتی تولید شدهاند. در نسخهی آیکونیک فایو، از پارچهای خاکستری با نقش «۵» زرد رنگ استفاده شده که همزمان شاداب، نوستالژیک و دوستدار طبیعت است.
نمایشگرهای همراستا
دو نمایشگر افقی، نمایی امروزی و فناوریمحور به کابین میبخشند. یکی ۱۰ اینچ روبهروی راننده برای نمایش اطلاعات رانندگی با پنج حالت دید متفاوت، و دیگری نمایشگر مرکزی با همین اندازه برای سامانهی سرگرمی و راهبری است. نسخههای پیشرفته از سامانهی رایانهای «اُپنآر لینک» بهرهمند هستند که با پشتیبانی از خدمات گوگل همراهاند.
گنجایش فراتر از اندازه
با وجود طول کمتر از ۴ متر، رنو ۵ نوبر برقی به اندازهی مدل کلیو ۵ فضای درونی دارد. فاصلهی دو محور برابر ۲.۵۴ متر و پهنای درون کابین در جلو و عقب به ترتیب ۱.۳۸ و ۱.۳۶ متر است.
جایگاه باتری در زیر خودرو تعبیه شده تا فضای صندوق عقب به ۳۲۶ لیتر برسد. همچنین صندلی پشتی به صورت ۶۰ به ۴۰ تا میشود. افزون بر آن، ۱۹ لیتر فضای جانبی درون کابین برای نگهداری اشیاء فراهم شده که میتوان با ابزارهای چاپ سهبُعدی آن را به دلخواه سازماندهی کرد؛ حتی جایگاهی برای نگهداری نان باگت در میان آنها دیده میشود!
سکویی نو، ساختاری ویژه
رنو ۵ نوبر برقی نخستین خودرو بر پایهی سکوی نوین «اَمپیآر کوچک» است. این سکو که ویژهی خودروهای برقی طراحی شده، با کاهش هزینه از راه استفاده از برخی قطعات سکوی CMF-B، همچون سیستم تعلیق جلو، هزینهها را کاهش میدهد. اما در طراحی و جایگذاری سامانههای ویژهی برقی چون پیشرانه و باتری، هیچ سازشی نشده است.
ویژگیهای فنی
فاصلهی دو محور: ۲.۵۴ متر
فاصله از زمین: ۱۴.۵ سانتیمتر
وزن: ۱۳۵۰ تا ۱۴۵۰ کیلوگرم
گنجایش صندوق عقب: ۳۲۶ لیتر
پیشرانهها و باتریها:
نوع موتور: برقی با سیمپیچ داخلی
توانها: ۹۰ یا ۱۱۰ کیلووات (۱۲۰ یا ۱۵۰ اسب بخار)
باتری: ۴۰ یا ۵۲ کیلوواتساعت
برد حرکتی:
شهری: ۳۰۰ کیلومتر
ترکیبی: تا ۴۰۰ کیلومتر
سامانههای شارژ:
شارژ کند (برق شهر): ۱۱ کیلووات
شارژ تند (برق مستقیم): تا ۱۰۰ کیلووات
شتاب و سرعت:
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: کمتر از ۸ ثانیه (در مدل قویتر)
بیشینهی سرعت: ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت
سخن پایانی
بازگشت رنو ۵ در قالب خودرویی برقی، نهتنها زندهکردن خاطراتی شیرین است، بلکه گامی در راستای آیندهای پاکتر و هوشمندانهتر نیز به شمار میآید. با طراحی نو، بهرهوری بالا، و نگاه به گذشته و آینده، رنو ۵ نوبر برقی میتواند یکی از برترین خودروهای شهری در سالهای پیش رو باشد. این خودرو در سهماههی نخست سال ۲۰۲۵ میلادی، وارد بازار بریتانیا خواهد شد و بیتردید نگاهها را در سراسر جهان به خود جلب خواهد کرد.