در هیاهوی ورود خودروهای خارجی، نامهای بزرگ و معتبری دوباره به گوش میرسند که هر کدام خاطرهای از کیفیت و دوام را در ذهن ایرانیان تداعی میکنند. در این میان، شرکت آذر یورد سال با هوشمندی به سراغ یکی از اصیلترین و البته پرفروشترین سدانهای اقتصادی هوندا رفته است: هوندا سیتی (Honda City).
این سدان ژاپنی که دهههاست در بازارهای جهانی به عنوان نمادی از مهندسی دقیق، استهلاک پایین و کارایی بالا شناخته میشود، حال در هفتمین نسل خود و با چهرهای مدرن و امکاناتی کامل، پا به جادههای ایران گذاشته تا معادلات را در کلاس سدانهای کامپکت بر هم بزند. اما آیا این سامورایی مدرن، تنها به نام و اعتبار نیکان خود تکیه کرده است یا واقعاً حرفهای جدیدی برای گفتن دارد؟ در اولین قرار ملاقات و تست رانندگی هوندا سیتی وارداتی، به دنبال پاسخ این پرسش رفتیم و باید بگوییم که نتایج فراتر از انتظار بود.

اصالت اروپایی در کالبدی ژاپنی؛ کلید دوام و کیفیت
قبل از آنکه به جزئیات طراحی و تجربه رانندگی بپردازیم، باید به مهمترین برگ برنده هوندا سیتی آذر یورد سال اشاره کنیم؛ نکتهای که شاید در نگاه اول پنهان بماند اما در بلندمدت، ارزش واقعی خود را نشان میدهد. نسخه وارد شده به ایران، سفارش مستقیم اروپا است. این عبارت کوتاه، دنیایی از تفاوت را در خود جای داده است. برخلاف بسیاری از خودروهای مونتاژی یا تحت لیسانس که ممکن است با قطعاتی با درجه کیفی متفاوت تولید شوند، هوندا سیتی وارداتی از قطعات اصلی و استاندارد هوندا برای بازار سختگیر اروپا بهره میبرد. این یعنی هر جزء از پیشرانه تا کوچکترین ادوات کابین، با بالاترین استاندارد کیفی ساخته شده است. نتیجه مستقیم این رویکرد، کاهش چشمگیر خرابیهای احتمالی و افزایش طول عمر مفید خودرو است. در بازاری که دسترسی به قطعات یدکی اصلی و باکیفیت همواره یکی از دغدغههای اصلی مالکین است، این ویژگی به تنهایی میتواند خیال خریدار را برای سالها آسوده کند و تجربهای بیدردسر از مالکیت یک خودروی ژاپنی اصیل را به ارمغان بیاورد.
طراحی ظاهری، وقار اسپرت، فراتر از یک سدان اقتصادی
با نگاهی به سدانهای وارداتی جدید، هوندا سیتی به سرعت خود را به عنوان یکی از جذابترین گزینهها معرفی میکند. زبان طراحی هوندا همواره تفاوتهای معناداری با سایر هموطنان ژاپنی خود داشته و این موضوع در سیتی جدید نیز به وضوح قابل مشاهده است. در نمای جلو، با چهرهای قاطع و اسپرت روبرو هستیم. یک نوار کرومی ضخیم که چراغهای کشیده و تمام LED را به یکدیگر متصل میکند، امضای طراحی جدید هوندا را به نمایش میگذارد و جلوپنجره مشکیرنگ، حس تهاجمی دلنشینی به آن بخشیده است. سپر جلو با ورودیهای هوای بزرگ و خطوط شکسته، این خودرو را از سادگی صرف یک سدان خانوادگی فراتر برده و شخصیتی جوانپسند به آن هدیه میدهد.

در نمای جانبی، خط شانه برجسته که از بالای گلگیر جلو آغاز شده و تا چراغهای عقب امتداد مییابد، به همراه رینگهای آلومینیومی خوشتراش، پویایی و حرکت را به بیننده القا میکند. شاید در نگاه کلی، طراحی سیتی فاقد المانهای اغراقآمیز و ترندهای زودگذر دنیای امروز باشد، اما در عوض، یک هماهنگی و پختگی مثالزدنی در تمام اجزای آن دیده میشود. این طراحی در مقایسه با رقبایی مانند تویوتا کرولا، از انسجام بصری بیشتری برخوردار است و دیرتر از مد میافتد.

در قسمت عقب، چراغهای دو تکه با گرافیک داخلی زیبا که ترکیبی از رنگهای قرمز و مشکی است، به همراه سپر پهن و عضلانی، تصویری باثبات و قدرتمند از خودرو به نمایش میگذارند. به طور کلی، هوندا سیتی موفق شده تا ضمن حفظ اصالت ژاپنی، ظاهری جذاب و عامهپسند ارائه دهد که توجه بسیاری را در خیابانها به خود جلب خواهد کرد.

ورود به کابین، جایی که ارگونومی و فضا بر تجمل پیروز میشوند
با باز کردن درب خودرو، با فضایی روبرو میشویم که شاید در نگاه اول به سادگی متهم شود، اما با کمی دقت، فلسفه عمیق هوندا در طراحی داخلی را درک خواهید کرد؛ تمرکز بر کیفیت، ارگونومی و حداکثر فضای قابل استفاده. طراحان هوندا به جای استفاده از خطوط پیچیده و نمایشگرهای غولپیکر، تمام تمرکز خود را بر ارائه یک محیط کاربردی، راحت و باکیفیت معطوف کردهاند. متریال به کار رفته در داشبورد و رودریها شاید نرم نباشند، اما از پلاستیکهای باکیفیت و بادوامی ساخته شدهاند که نویدبخش عمری طولانی و بدون به صدا افتادنهای آزاردهنده هستند.

مهمترین نکته در کابین هوندا سیتی، ارگونومی بینقص آن است. همه چیز درست همانجایی است که انتظار دارید. از محل قرارگیری نمایشگر ۸ اینچی لمسی و کلیدهای کنترلی سیستم تهویه اتوماتیک گرفته تا دسترسی آسان به پورتهای USB و فضای مناسب برای قرار دادن وسایل، همه و همه نشان از مطالعه دقیق رفتار راننده و سرنشینان دارد.

فرمان خوشدست با روکش چرمی، دید عالی به اطراف و صندلیهای راحت با دربرگیرندگی مناسب، باعث میشوند تا حتی در ترافیکهای طولانی شهری نیز احساس خستگی نکنید.

اما نقطه قوت اصلی و جایی که سیتی رقبا را به معنای واقعی کلمه کنار میزند، فضای کابین و راحتی سرنشینان است. به لطف مهندسی هوشمندانه شاسی و فاصله محوری مناسب، فضای پا و سر برای سرنشینان عقب به طرز شگفتانگیزی جادار است؛ به طوری که به راحتی سه سرنشین بزرگسال را در خود جای میدهد. این فضا به مراتب از رقبای اصلی مانند تویوتا کرولا و لوین بیشتر بوده و همین موضوع، هوندا سیتی را به گزینهای بیرقیب برای خانوادهها تبدیل میکند. این برتری در فضای صندوق بار نیز ادامه دارد و حجم وسیع آن، پاسخگوی تمام نیازهای یک سفر خانوادگی خواهد بود.
قلب تپنده، معجزه مهندسی VTEC و GDI در یک پیشرانه کمحجم
زیر کاپوت هوندا سیتی، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته است که شاید روی کاغذ، اعداد و ارقام آن شما را شگفتزده نکند اما این موتور قادر به تولید ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور است. راز اصلی در تکنولوژیهای پیشرفتهای نهفته که هوندا در آن به کار گرفته است. بهرهگیری همزمان از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VTEC) و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، این پیشرانه را به یک واحد کاملاً متفاوت تبدیل کرده است.

نتیجه این مهندسی پیشرفته، در کنار گیربکس اتوماتیک CVT نسل سوم، یک تجربه رانندگی لذتبخش و پرشتاب را رقم میزند. برخلاف بسیاری از خودروهای تنفس طبیعی با گیربکس CVT که با کندی و بیحالی مواجه هستند، هوندا سیتی حس و حالی زنده و پویا دارد. این خودرو برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تنها به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. برای درک بهتر این عملکرد، کافی است بدانید رقیب نامدار آن، تویوتا کرولا با موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ، این مسافت را در ۱۲.۵ ثانیه طی میکند. این اختلاف ۲ ثانیهای در دنیای واقعی، به معنای سبقتگیریهای مطمئنتر و رانندگی هیجانانگیزتر است.
گیربکس CVT هوندا سیتی یکی از بهترین نمونههای موجود در بازار است. عملکرد آن فوقالعاده نرم، سریع و هوشمند بوده و به لطف وجود پدل شیفترهای پشت فرمان، راننده میتواند کنترل تعویض دندههای شبیهسازی شده را نیز در دست بگیرد و از رانندگی اسپرتتری لذت ببرد.
تجربه رانندگی، ترکیبی از نرمی، پایداری و اطمینان
نشستن پشت فرمان هوندا سیتی و شروع حرکت، تجربهای آرامشبخش است. سیستم تعلیق که در جلو از نوع مستقل مکفرسون و در عقب از نوع نیمهمستقل توییست بیم تشکیل شده، به خوبی از پس جذب ناهمواریهای سطح جاده برمیآید و سواری نرم و قابل قبولی را برای تمام سرنشینان فراهم میکند. فرمان برقی بسیار نرم و دقیق عمل کرده و رانندگی در معابر شهری و پارک کردن را به امری ساده تبدیل میکند.
در تست فرمانپذیری و عبور از پیچها، سیتی عملکردی قابل پیشبینی و ایمن از خود به نمایش میگذارد. هرچند به دلیل وجود سیستم تعلیق تورشن بیم در عقب، ممکن است در پیچهای تند راننده حس کند که انتهای خودرو کمی کش میآید، اما اینجاست که سیستم کنترل پایداری (ESP) با عملکردی بسیار دقیق و سریع وارد مدار شده و خودرو را با اطمینان کامل در مسیر خود نگه میدارد.
یکی دیگر از نکات برجسته در حین رانندگی، عملکرد عالی سیستم ترمز بود. ترمزها بسیار قدرتمند و قابل اعتماد هستند و حس اطمینان بالایی را به راننده منتقل میکنند.
لیست کامل آپشنها و ایمنی بیچون و چرا
شرکت آذر یورد سال با واردات یکی از فولترین نسخههای هوندا سیتی، اطمینان حاصل کرده که خریداران از نظر امکانات رفاهی و ایمنی هیچ کمبودی احساس نکنند. این خودرو به پکیج کامل ایربگ شامل شش کیسه هوای ۸ نقطهای مجهز شده تا بالاترین سطح از ایمنی را برای تمام سرنشینان فراهم کند. در کنار این، لیست بلندبالایی از آپشنهای پرکاربرد وجود دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS)
سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)
سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
کروز کنترل
فرمان برقی با کلیدهای کنترلی
پدل شیفتر (دنده پشت فرمان)
سیستم ورود بدون کلید (Keyless Entry) و استارت دکمهای
دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای دینامیک
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
نمایشگر ۸ اینچی لمسی مالتی مدیا با پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی
سنسور نور (اتولایت)
چراغهای جلو و عقب تمام LED
رینگ چرخ آلومینیومی
این مجموعه کامل از امکانات، هوندا سیتی را به خودرویی مدرن و مجهز تبدیل کرده که به خوبی نیازهای خانوادههای امروزی را برآورده میسازد.
اقتصاد خانواده، استهلاک پایین و مصرف سوخت باورنکردنی
دو فاکتور کلیدی که هوندا سیتی را به یک انتخاب هوشمندانه برای خانوادهها تبدیل میکند، استهلاک بسیار پایین و مصرف سوخت فوقالعاده آن است. همانطور که اشاره شد، به دلیل استفاده از قطعات اصلی با استاندارد اروپا، این خودرو به عنوان یکی از کمدردسرترین محصولات هوندا شناخته میشود. با انجام سرویسهای دورهای منظم و نگهداری اصولی، سیتی میتواند سالهای متمادی بدون نیاز به تعمیرات اساسی و با حداقل هزینه، به مالک خود خدمت کند.
اما شگفتی اصلی در پمپ بنزین رخ میدهد. این سدان ژاپنی با وجود تواناییهای حرکتی مناسب، یک قهرمان کممصرف است. در تستهای شهری با سیستم تهویه روشن، مصرف سوخت آن به طور میانگین کمتر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود که با توجه به کیفیت بنزین داخلی، یک رکورد بینظیر محسوب میشود. این عدد در جادههای بین شهری و با سرعت ثابت، حتی به ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز کاهش مییابد. این ارقام، هزینههای جاری مالکیت خودرو را به شکل قابل توجهی کاهش داده و سیتی را به گزینهای ایدهآل برای استفادههای روزمره و مسافرت تبدیل میکند.

قیمت هوندا سیتی وارداتی
هوندا سیتی که با قیمت نهایی ۲ میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومان در سامانه یکپارچه به مشتریان عرضه شد و هم اکنون در بازار آزاد با قیمتی در حدود ۲.۴ تا ۲.۵ میلیارد تومان معامله میشود، پکیجی کامل و متوازن را ارائه میدهد. این خودرو شاید زرق و برق برخی رقبای کرهای یا طراحی فضایی برخی محصولات چینی را نداشته باشد، اما بر پایههایی استوار بنا شده که برای هر خریدار هوشمندی در اولویت قرار دارند؛ کیفیت ساخت بیرقیب، دوام و استهلاک افسانهای، فضای داخلی بینهایت کاربردی و جادار، ایمنی کامل، امکانات رفاهی کافی و مصرف سوخت استثنایی.
در مقایسه مستقیم با رقبا، هوندا سیتی با شتاب بهتر، فضای کابین و بار وسیعتر، و اعتبار برند هوندا، خود را به عنوان یک گزینه برتر معرفی میکند. این یک انتخاب احساسی نیست؛ یک تصمیم کاملاً منطقی برای کسانی است که به دنبال یک سدان خانوادگی مطمئن، کمهزینه و باکیفیت برای سالها استفاده بیدردسر هستند. آذر یورد سال با عرضه این سامورایی مدرن، گزینهای را روی میز گذاشته که به سختی میتوان از آن چشمپوشی کرد. هوندا سیتی آمده است تا تعریف جدیدی از یک سدان وارداتی کارآمد و قابل اعتماد را در بازار ایران ارائه دهد.