در بازار پرتلاطم کراساوورهای شهری ایران، دو بازیکن در محدوده قیمتی ۱.۸ میلیارد تومان (قیمت بازار) توجه بسیاری را به خود جلب کردهاند: هایما S5 پرو، محصول بهروز شده ایران خودرو و تیگارد X35 پلاس، کراساوور جدیدتر بازار از شرکت تیگارد موتور. در نگاه اول، تیگارد X35 پلاس با طراحی مدرنتر خود ممکن است گزینهای جذاب به نظر برسد، اما با بررسی دقیقتر و فنیتر، مشخص میشود که هایما S5 پرو از جنبههای حیاتی و کلیدی، انتخابی به مراتب منطقیتر، قدرتمندتر و آیندهنگرانهتر است. این مقاله به بررسی تخصصی دلایل برتری مطلق هایما S5 پرو میپردازد.

قوای محرکه، نبردی نابرابر به نفع هایما
مهمترین وجه تمایز و بزرگترین برگ برنده هایما S5 پرو، قلب تپنده کاملاً جدید و مدرن آن است. ایران خودرو پس از ۸ سال، پیشرانه قدیمی را کنار گذاشته و این کراساوور را به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت (TGDi) مجهز کرده است. این پیشرانه پیشرفته قادر به تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور است. این اعداد نه تنها در این کلاس قیمتی فوقالعاده هستند، بلکه نویدبخش شتابی هیجانانگیز (زیر ۱۰ ثانیه) و کشش عالی در سربالاییها هستند.
در مقابل، تیگارد X35 پلاس از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ نسخه قبلی خود بهره میبرد که تنها ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این اختلاف ۲۸ اسب بخاری و ۷۰ نیوتنمتری گشتاور، تفاوتی فاحش و کاملاً محسوس در تجربه رانندگی روزمره و بهخصوص در جادههای کوهستانی کشور ایجاد میکند.
علاوه بر این، هایما S5 پرو از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) ساخت کمپانی معتبر DAE استفاده میکند که تجربه تعویض دندههای دقیقتر، استهلاک کمتر و حس رانندگی اسپرتتری را نسبت به گیربکس CVT به کار رفته در تیگارد X35 پلاس ارائه میدهد. گیربکسهای CVT عموماً به دلیل ماهیت عملکرد خود، هیجان رانندگی را کاهش داده و حس یکنواختی را به راننده منتقل میکنند.
نتیجه این بخش واضح است: هایما S5 پرو از لحاظ فنی، خودرویی قدرتمندتر، مدرنتر و جذابتر برای رانندگی است.

شاسی و سیستم تعلیق، برتری مهندسی در آسایش و پایداری
برتری فنی هایما S5 پرو تنها به زیر کاپوت محدود نمیشود. این خودرو در محور عقب از سیستم تعلیق پیشرفته مولتیلینک (چنداتصاله) بهره میبرد. این نوع سیستم تعلیق که معمولاً در خودروهای رده بالاتر یافت میشود، به طور همزمان پایداری فوقالعاده در پیچها و سواری نرم و راحتتری را برای سرنشینان عقب فراهم میکند.
در سوی دیگر، تیگارد X35 پلاس در محور عقب به سیستم تعلیق سادهتر و ارزانتر تورشن بیم (محور پیچشی) مجهز شده است. هرچند این سیستم برای یک کراساوور شهری کافی است، اما در جذب ناهمواریها و حفظ تعادل خودرو در مانورهای سریع، عملکردی ضعیفتر از سیستم مولتیلینک هایما دارد. این تفاوت مهندسی، کیفیت سواری و اطمینان راننده را به شکل محسوسی به نفع هایما S5 پرو تغییر میدهد.

امکانات رفاهی و ایمنی، کاملتر و ایمنتر
هر دو خودرو لیست قابل قبولی از امکانات رفاهی را ارائه میدهند، اما هایما S5 پرو با ارائه آپشنهای کلیدی، گوی سبقت را از رقیب خود میرباید. مهمترین برتری هایما در این بخش، ایمنی سرنشینان است. این خودرو به شش کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای) مجهز شده است، در حالی که تیگارد X35 پلاس تنها دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو دارد. این تفاوت در دنیای امروز که ایمنی اولویت اصلی خانوادههاست، یک مزیت غیرقابل چشمپوشی برای هایما محسوب میشود.
علاوه بر این، هایما S5 پرو امکاناتی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد که در تیگارد یافت نمیشود:
- گرمکن صندلیهای جلو: آپشنی کاربردی برای فصول سرد سال.
- دوربین ۳۶۰ درجه: کمک شایانی به پارک کردن و مانور در فضاهای تنگ میکند.
- سیستم تهویه اتوماتیک: راحتی بیشتری را نسبت به سیستم تهویه الکتریکی دستی تیگارد فراهم میکند.
- سنسور باران و سنسور نور: ویژگیهای رفاهی مدرنی که رانندگی را آسانتر میکنند.
هرچند تیگارد با سقف پانورامیک و نمایشگر ۸ اینچی (در مقابل ۷ اینچ هایما) خودنمایی میکند، اما برتریهای ایمنی و رفاهی متعدد هایما S5 پرو، آن را به گزینهای مجهزتر و کاملتر تبدیل میکند.

طراحی، اولویت با باطن است یا ظاهر؟
تنها بخشی که میتوان به عنوان نقطه قوت تیگارد X35 پلاس از آن یاد کرد، طراحی ظاهری بهروزتر آن است. طراحی این خودرو متعلق به سال ۲۰۱۹ است و از خطوط مدرنتری بهره میبرد. در مقابل، طراحی هایما S5 پرو به سالهای قبل بازمیگردد و شاید نتواند تمام سلیقههای مدرنپسند را راضی کند.
با این حال، یک خودرو صرفاً یک مجسمه زیبا نیست. طراحی عضلانی و خطوط برجسته هایما S5 پرو همچنان هویتی مستقل و شناختهشده دارد. مهمتر از آن، این پوسته باتجربه، میزبان یک مجموعه فنی کاملاً جدید و برتر است. خریدار هوشمند میداند که قدرت موتور، کیفیت سواری و ایمنی، فاکتورهایی هستند که هر روز با آنها سر و کار دارد، در حالی که جذابیت ظاهری پس از مدتی عادی میشود.

خدمات پس از فروش و بازار دست دوم، مهمترین فاکتور در ایران
در نهایت به مهمترین و شاید تعیینکنندهترین بخش مقایسه میرسیم. هایما S5 پرو توسط ایران خودرو، بزرگترین خودروساز کشور با گستردهترین شبکه خدمات پس از فروش در سراسر ایران عرضه میشود. این به معنای دسترسی آسان به قطعات یدکی، تعمیرکار متخصص و آرامش خیال برای مالک در هر نقطه از کشور است. در مقابل، تیگارد موتور یک شرکت نوپاتر با شبکهای به مراتب محدودتر است که این موضوع میتواند در آینده به چالشی برای مالکان تبدیل شود.
علاوه بر این، برند هایما به لطف سالها حضور در بازار و پشتیبانی ایران خودرو، از بازار دست دوم بسیار بهتری برخوردار است. فروش یک دستگاه هایما S5 کارکرده به مراتب سادهتر و با افت قیمت کمتری نسبت به یک تیگارد X35 پلاس خواهد بود. این موضوع هایما S5 پرو را به یک سرمایهگذاری هوشمندانهتر تبدیل میکند.
جدول مقایسه فنی هایما S5 پرو و تیگارد X35 پلاس
مشخصات
|
هایما S5 پرو
|
تیگارد X35 پلاس
|
برند
|
هایما
|
تیگارد
|
شرکت عرضه کننده
|
ایران خودرو
|
تیگارد موتور
|
حجم موتور
|
۱۴۹۴ سیسی (TGDi)
|
۱۴۹۹ سیسی (توربو)
|
قدرت
|
۱۷۵ اسب بخار
|
۱۴۷ اسب بخار
|
گشتاور
|
۲۸۰ نیوتنمتر
|
۲۱۰ نیوتنمتر
|
گیربکس
|
۶ سرعته اتوماتیک (AT)
|
اتوماتیک (CVT)
|
تعلیق عقب
|
مولتیلینک
|
تورشن بیم
|
تعداد کیسه هوا
|
۶ عدد
|
۲ عدد
|
امکانات شاخص
|
گرمکن صندلی، دوربین ۳۶۰، تهویه اتوماتیک
|
سقف پانورامیک
|
خدمات پس از فروش
|
بسیار گسترده
|
محدود
|
بازار دست دوم
|
مطلوب و قوی
|
نامشخص و ضعیفتر
|
نتیجهگیری نهایی
شاید تیگارد X35 پلاس در ویترین نمایشگاهها با طراحی جدیدتر خود دلبری کند، اما زمانی که پای انتخاب یک خودرو برای استفاده بلندمدت به میان میآید، هایما S5 پرو برنده بیچون و چرای این رقابت است. قوای محرکه بسیار قدرتمندتر و مدرنتر، گیربکس لذتبخشتر، سیستم تعلیق مهندسیشدهتر، ایمنی بالاتر و از همه مهمتر، پشتوانه عظیم خدمات پس از فروش ایران خودرو و بازار دست دوم قدرتمند، همگی دلایلی هستند که نشان میدهند انتخاب هایما S5 پرو، یک تصمیم کاملاً منطقی و برتر است. این خودرو ثابت میکند که گاهی یک قلب جدید و نیرومند در سینهی یک کالبد باتجربه، بسیار ارزشمندتر از یک چهرهی جوان با تواناییهای محدود است.