شب گذشته طی مراسمی مجلل، شرکت آرین پارس موتور، تولیدکننده برند لاماری در ایران، فصل جدیدی از برنامه های خود در بازار خودروهای داخلی را رقم زد. این رویداد، که با حضور مدیران ارشد، فعالان صنعت، اصحاب رسانه و کارشناسان برگزار شد، پرده از دو محصول استراتژیک و جدید لاماری برداشت: کراساوورهای «هیرکانی» و «نئو». این دو خودرو، که هر یک با زبان طراحی و مشخصات فنی متفاوت، سگمنتهای خاصی از بازار را هدف گرفتهاند، نشاندهنده تعهد عمیق آرین پارس موتور به توسعه سبد محصولات و تقویت حضور برند لاماری در عرصه رقابتهای فشرده کراساوورهای شهری هستند.
«سعید محمودی»، معاونت کسب و کار خودروهای تولیدی سواری شرکت آرین پارس موتور، در بخش مهمی از سخنرانی خود به تشریح مسیر پیموده شده و استراتژی آتی این مجموعه پرداخت.
وی با اشاره به استقرار و راهاندازی «کارخانه آرین پارس موتور» در سالهای اخیر، تأکید کرد که این شرکت مسیر خود را با شعار "جایی که اطمینان و هیجان با هم همکاری میکنند" در پیش گرفته است. معاونت کسب و کار آرین موتور، دستیابی به سهم بازار قابل توجه را با عرضه بیش از ۳۷ هزار دستگاه خودروی لاماری تا کنون و چشمانداز عبور از مرز ۴۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری، سندی بر موفقیتهای این برند نوپا دانست. این پیشرفت کمی، در کنار توسعه زیرساختی شبکه نمایندگیها از ۳۲ مرکز به بیش از ۴۰ نمایندگی در آینده نزدیک، حکایت از برنامهریزی جامع این شرکت برای پوشش سراسری و ارائه خدمات درخور به مشتریان دارد. همچنین، کسب «رتبه دوم خدمات پس از فروش» در میان شرکتهای تولیدی و مونتاژی، مهر تأییدی بر تعهد این برند به مقوله خدمات و رضایتمندی مشتری پس از فروش محصول است که اغلب نقطه ضعف برندهای تازهوارد به شمار میرود.
توسعه محصول لاماری؛ از ایما تا اکو، هیرکانی و نئو
بررسی روند توسعه محصول در برند لاماری، گویای یک نقشه راه منظم و هدفمند است. این برند کار خود را در سال ۱۴۰۰ با عرضه موفق کراساوور لاماری ایما آغاز کرد. در سال ۱۴۰۲، با معرفی نسخه هیبریدی لاماری HEV، گامی در جهت برقیسازی و عرضه محصولات کممصرف برداشت، و در ادامه نیز با رونمایی از لاماری اکو، سگمنت سدانهای اسپرت را به سبد محصولات خود افزود. اکنون، با ورود رسمی «لاماری نئو» و «لاماری هیرکانی»، سبد محصولات این برند به یک تنوع بیسابقه در کلاسهای مختلف کراساوور دست یافته است. این جهش، نه یک اتفاق، بلکه یک استراتژی توسعه است که نشان میدهد آرین پارس موتور قصد دارد با پوشش سگمنتهای قیمتی و کاربری متفاوت، سهم خود از بازار را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

لاماری هیرکانی؛ کراساوور پرچمدار با روحیه جنگلی
لاماری هیرکانی، که نامش تداعیگر جنگلهای سرسبز شمال ایران است، به عنوان کراساوور بزرگتر و پرچمدار (احتمالاً در نسخههای ۵ و ۷ نفره) خانواده جدید لاماری، برگ برنده طراحی و مشخصات فنی این برند خواهد بود. در واقع، این خودرو نسخه تغییر نشان داده شده (Rebadged) از کایی 7X یا کایی Kunlun است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شده و با هدف رقابت در سگمنت کراساوورهای اندازه متوسط به بازار جهانی آمده است.

زبان طراحی و ظاهری: همانند «ایما» که با طراحی رادیکال و متفاوت خود بازار را تسخیر کرد، «هیرکانی» نیز از یک سبک طراحی جسورانه و مدرن بهره میبرد. المانهای بصری جدید و متفاوت، بهویژه در نمای جلو و عقب، نشان میدهند که آرین پارس موتور ریسکپذیری در طراحی را به عنوان یک مزیت رقابتی حفظ کرده است. خطوط تند و تیز، جلوپنجره بزرگ و چراغهای مجزا در دو طبقه، ظاهری قدرتمند و آیندهنگر به این خودرو بخشیدهاند که آن را از بسیاری از رقبای چینی حاضر در بازار متمایز میسازد.
قلب تپنده و سیستم انتقال قدرت: در بخش فنی، هیرکانی از یک پیشرانه اثباتشده و قدرتمند بهره میبرد. موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDI)، همانند آنچه در برخی محصولات مطرح گروه چری (مانند فونیکس FX پرمیوم و آریزو ۶ جیتی) دیده شده است، زیر کاپوت این کراساوور قرار دارد. این پیشرانه توانایی تولید نهایت قدرت ۱۸۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۷۵ نیوتنمتر را دارد.

انتقال قدرت به چرخهای جلو از طریق یک جعبهدنده ۷ سرعته دو کلاچه تر (Wet Dual-Clutch Transmission - WDCT) صورت میگیرد. استفاده از کلاچهای تر، علاوه بر قابلیت تحمل گشتاور بالاتر، پایداری حرارتی بهتری را در ترافیکهای سنگین شهری و شرایط رانندگی سخت فراهم میکند. با وجود وزن نسبتاً بالا، شتاب صفر تا صد رسمی هیرکانی ۹.۵ ثانیه اعلام شده که برای یک کراساوور خانوادگی در این رده، عملکردی کاملاً رضایتبخش و اسپرت به شمار میرود. مصرف سوخت ترکیبی این مجموعه نیز ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه شده است.
بخش تعلیق و رانندگی: از نظر مهندسی شاسی، هیرکانی در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب از سیستم مولتی لینک (Multi-Link) بهره میبرد. تعلیق مولتی لینک در محور عقب، نسبت به سیستمهای یکپارچه یا نیمه مستقل، کنترل بهتر بدنه، سواری نرمتر و هندلینگ دقیقتری را فراهم میآورد و این امر هیرکانی را در رده کراساوورهای با کیفیت سواری بالا قرار میدهد.
تجهیزات رفاهی و ایمنی هوشمند (ADG): کابین هیرکانی با تمرکز بر تکنولوژی و مدرنیته طراحی شده است. استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ یکپارچه برای سیستم اطلاعات سرگرمی و کلاستر دیجیتال، فضای داخلی را به یک مرکز فرماندهی پیشرفته تبدیل کرده است. نورپردازی داخلی (Ambient Light) پویا، طراحی جذاب کنسول میانی با شیفتر الکترونیکی (E-Shifter)، و تریم داخلی باکیفیت، از دیگر ویژگیهای کابین آن است.
در بخش امکانات، هیرکانی در قامت یک کراساوور پرآپشن ظاهر میشود و مجهز به سیستمهای کمک رانندگی پیشرفته (ADAS) است. تجهیزاتی نظیر رادار خطخوان (LDW)، رادار نقطه کور (BSM)، حفظ رانندگی بین خطوط (LKA)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، نوربالا اتوماتیک، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطهای، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کنترل پایداری (ESP)، صندلیهای برقی جلو به همراه سردکن و گرمکن، ورود و استارت بدون کلید (PEPS) و...، امنیت و آسایش بالایی را برای سرنشینان به ارمغان میآورد و آن را در رقابت مستقیم با محصولات رده بالا قرار میدهد.

لاماری نئو؛ کوچکترین و اقتصادیترین لاماری برای رقابت در سگمنت ساب کامپکت
در سوی دیگر، آرین پارس موتور با معرفی لاماری نئو، سگمنت کراساوورهای ساب کامپکت اقتصادی را هدف قرار داده است. «نئو» در سبد محصولات لاماری، عنوان کوچکترین کراساوور را یدک میکشد و قرار است در رقابت با خودروهایی نظیر KMC X5 و MVM X55 پرو به میدان بیاید. این خودرو، که در اصل نسخه ریبج شده از کایی 3X پرو (معروف به کایی شوجت) است، جدیدترین نمونه فیسلیفت شده در سال ۲۰۲۴ را برای مونتاژ در ایران انتخاب کرده است. این انتخاب استراتژیک، با توجه به پیشینه این خودرو (که قبلاً زمزمههایی از عرضه آن توسط ایران خودرو بود)، نشان از چابکی آرین پارس موتور در انتخاب و عرضه به روزترین مدلها دارد.

طراحی و پلتفرم اقتصادی: نئو، بر خلاف هیرکانی، زبان طراحی سادهتر و سنتیتری دارد که متناسب با سگمنت اقتصادی آن است. این خودرو از نظر پلتفرمی، مبنای یکسانی با محصولاتی مانند MVM X55 پرو دارد، که آن را در رده کراساوورهای ساب کامپکت اقتصادی قرار میدهد.
پیشرانه و گیربکس مناسب مصرف شهری: زیر کاپوت نئو، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته که پیشتر در MVM X55 پرو نیز دیده شده است. این موتور، توان خروجی ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر را ارائه میدهد. انتقال قدرت در نئو از طریق یک جعبهدنده اتوماتیک CVT (ضریب متغیر پیوسته) به چرخهای جلو انجام میشود. گیربکسهای CVT، به دلیل عملکرد نرم و پیوسته و همچنین تمرکز بر مصرف سوخت بهینه، انتخابی متداول برای کراساوورهای اقتصادی و شهری هستند.

عملکرد و مصرف سوخت: نئو با شتاب صفر تا صد رسمی ۱۱ ثانیه، عملکردی کاملاً اقتصادی و قابل قبول برای مصارف روزانه و شهری ارائه میدهد. مصرف سوخت ترکیبی این کراساوور نیز در محدوده ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است که آن را در رده خودروهای کممصرف قرار میدهد.
کابین و تجهیزات پایه: کابین نئو نیز همانند طراحی بیرونی، از خطوط سادهتر و کاربردیتری پیروی میکند. کلاستر دیجیتال و یک صفحه نمایش لمسی متوسط برای سیستم اطلاعات سرگرمی، از ویژگیهای کابین آن است. تریم داخلی دو رنگ و طراحی معمولی، اما راضیکننده، فضای داخلی این خودرو را شکل داده است.

در بخش امکانات، نئو به عنوان یک کراساوور اقتصادی و پایه، تجهیزات اساسی را در اختیار میگذارد. از مهمترین امکانات این خودرو میتوان به ۴ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کنترل پایداری (ESP)، گرمکن صندلیهای جلو، کروز کنترل، سنسور نور، ورود و استارت دکمهای اشاره کرد. این سطح از امکانات، نئو را به انتخابی رقابتی در سگمنت اقتصادی کراساوورها تبدیل میکند.
چشمانداز آینده و تأثیر «نئو» و «هیرکانی» بر سهم بازار لاماری
با رونمایی از «هیرکانی» و «نئو»، سبد محصولات برند لاماری به چهار مدل اصلی (ایما، اکو، هیرکانی، نئو) رسیده است. این تنوع محصول، که از یک کراساوور کامپکت اسپرت (ایما)، یک سدان اسپرت (اکو)، یک کراساوور بزرگ پرچمدار (هیرکانی) تا یک کراساوور ساب کامپکت اقتصادی (نئو) را شامل میشود، نشاندهنده یک استراتژی «پوشش بازار» کامل است.
معرفی این دو محصول در حقیقت یک حرکت «جایگزینی سگمنت» از سوی آرین پارس موتور است. «نئو» با قیمت رقابتیتر و مشخصات اقتصادی، به احتمال زیاد حجم تولید و فروش بالایی را هدف قرار میدهد تا سهم بازار لاماری را در سگمنت پرفروش و شلوغ زیر یک و نیم میلیارد تومان (در زمان عرضه) افزایش دهد. در مقابل، «هیرکانی» با مشخصات فنی برتر (موتور ۱.۶ GDI، گیربکس WDCT، تعلیق مولتی لینک) و امکانات هوشمند کامل، در سگمنت کراساوورهای لوکس و گرانتر رقابت خواهد کرد و نقش «تقویت تصویر برند» و «افزایش حاشیه سود» را ایفا خواهد کرد.
حال باید دید که آیا استراتژی توسعه سریع و هدفمند آرین پارس موتور با این دو شوالیه جدید، میتواند موفقیت خیرهکننده لاماری ایما در ابتدای ورود را تکرار کرده و جایگاه این برند را در میان برترین تولیدکنندگان و مونتاژکنندگان خودرو در ایران تثبیت نماید. با توجه به توسعه شبکه خدمات پس از فروش و تعهد به کیفیت، چشمانداز برای دو محصول جدید لاماری، «نئو» و «هیرکانی»، بسیار روشن و امیدوارکننده به نظر میرسد.