در شرایطی که خودروسازان با انبوهی از بدهی به قطعهسازان روبهرو هستند، وزیر صمت از موافقت بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی به هر یک از خودروسازان کشور خبر داد؛ تسهیلاتی که بهگفته وی، تنها در صورتی پرداخت میشود که مستقیماً به زنجیره تأمین و قطعهسازان واریز شود.
در مراسم آغاز به کار خط تولید خودروی "پارس نوآ" ، آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور، ضمن اشاره به چالشهای اقتصادی صنعت خودرو، درخواست حمایت مالی از خودروسازان را مطرح کرد.
وی گفت: در شرایطی که خودروسازان بدهکار به قطعهسازان هستند و برای ادامه حیات نیاز به حمایت دارند، این مصوبه کمک بزرگی برای تأمین مالی خواهد بود. اگر ۲۰ همت تسهیلات به خودروسازان پرداخت شود، بخشی از بدهیهای قطعهسازی برطرف خواهد شد.
محبینژاد همچنین با اشاره به موانعی نظیر تحریمها و قیمتگذاری دستوری، افزود: مشکلات صنعت خودرو آنقدر گسترده است که برای جلوگیری از توقف و مرگ این صنعت، نیاز به حمایتهای واقعی از سوی حاکمیت، مجلس و بانک مرکزی داریم.
او در ادامه، به دستاوردهای خودروسازان در مسیر داخلیسازی و ارتقای کیفیت اشاره کرد و اظهار داشت: در دوره تحریمها شاهد رشد داخلیسازی بودیم. به عنوان نمونه، خودروی ال۹۰ که در گذشته تنها ۵۵ درصد داخلیسازی داشت، اکنون نهتنها به استانداردهای روز بازگشته بلکه از مدلهای فرانسوی قبلی نیز پیشرفتهتر شده است.
در همین راستا اخیراً، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبری امیدوارکننده گفت: با موافقت بانک مرکزی، مقرر شد تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای هر یک از خودروسازان کشور اختصاص یابد؛ اما شرط اصلی این است که این منابع مستقیماً به زنجیره تأمین و قطعهسازان پرداخت شود.
این مصوبه با پیگیری مستمر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی کشور حاصل شده و هدف از آن، جلوگیری از انباشت بدهیها و حفظ پایداری تولید در صنعت خودرو است.
با تحقق این تسهیلات و اجرای شرط پرداخت مستقیم به زنجیره تأمین، کارشناسان امیدوارند بخشی از فشار مالی بر دوش قطعهسازان کاهش یابد و چرخه تولید خودرو در کشور با ثبات بیشتری ادامه یابد.