در رویدادی که به وضوح نشاندهنده تغییر جهت بازار داخلی به سمت آینده الکتریکی است، شرکت هرمس خودرو به تازگی عرضه رسمی و واردات انبوه یکی از موردانتظارترین کراساوورهای تمام برقی جهان، یعنی کیا EV5، را کلید زده است.
این اقدام استراتژیک، که عرضه خودرو را به صورت تحویل فوری از طریق نمایندگیهای فعال این شرکت ممکن ساخته، هیجان زیادی را در میان مصرفکنندگان و کارشناسان صنعت خودرو برانگیخته است. کیا EV5، که با هدف رقابت مستقیم با بزرگان این سگمنت طراحی شده، حالا با قابلیتهای منحصر به فرد خود به خیابانهای ایران رسیده است.
بر اساس پیشبینیهای کارشناسان بازار، این کراساوور کرهای با توجه به سطح تکنولوژی، کیفیت ساخت و مشخصات فنی چشمگیر، احتمالاً با برچسب قیمتی بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان در بازار داخلی معامله خواهد شد؛ رقمی که آن را به یکی از مهمترین بازیگران حوزه خودروهای برقی لوکس تبدیل میکند.

معماری، ابعاد و قلب تپنده الکتریکی
کیا EV5، به عنوان یکی از اعضای کلیدی سری جدید EV کیا، بر اساس پلتفرم پیشرفتهای ساخته شده که نویدبخش کارایی و ایمنی بالا است. از نظر ابعاد فیزیکی، این کراساوور با طول ۴۶۱۵ میلیمتر، عرض ۱۸۷۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۷۱۵ میلیمتر، ابعادی متعادل را برای استفاده شهری و خانوادگی ارائه میدهد؛ ترکیبی که فضای داخلی جادار را بدون فدا کردن سهولت پارک و مانورپذیری فراهم میکند. فاصله بین دو محور کشیده آن نیز که به ۲۷۵۰ میلیمتر میرسد، نه تنها به پایداری بهتر در سرعتهای بالا کمک میکند، بلکه تضمینکننده فضای پای بسیار مطلوب برای سرنشینان عقب است.

عملکرد و قوای محرکه بیصدا؛ ۲۱۵ اسب بخار با گشتاور آنی
نیروی محرکه کیا EV5 توسط یک موتور سنکرون مغناطیس دائم (Permanent Magnet Synchronous Motor) تأمین میشود. این پیشرانه پیشرفته الکتریکی که بر روی محور جلو نصب شده، قادر است حداکثر قدرتی معادل ۲۱۵ اسب بخار تولید کند. مهمتر از توان، حداکثر گشتاور ۳۱۰ نیوتون متر است که به دلیل ماهیت موتورهای الکتریکی، از همان لحظه فشردن پدال گاز به صورت آنی در دسترس راننده قرار میگیرد و حس شتابگیری قدرتمند و بدون تأخیر را به ارمغان میآورد. سیستم انتقال قدرت EV5 از نوع تکسرعته است که به صورت بهینه، نیروی تولید شده را به چرخهای جلو میرساند.

باتری لیتیوم آهن فسفات و بُرد ۷۲۰ کیلومتری
بیشک، برجستهترین مشخصه فنی نسخه وارداتی کیا EV5، مربوط به پک باتری و قابلیت پیمایش آن است. این خودرو از یک باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) با ظرفیت بسیار بالای ۸۸.۱ کیلووات ساعت استفاده میکند. انتخاب فناوری LFP نشاندهنده تمرکز کیا بر پایداری، ایمنی و طول عمر باتری است. این باتری عظیم، بر اساس استاندارد چینی CLTC، برد پیمایشی شگفتانگیز ۷۲۰ کیلومتر را تضمین میکند. این رقم، EV5 را در صدر جدول کراساوورهای برقی از لحاظ مسافت قابل پیمایش قرار داده و عملاً «اضطراب برد» (Range Anxiety) را برای رانندگان ایرانی که با محدودیت زیرساختهای شارژ مواجه هستند، به فراموشی میسپارد. مدیریت هوشمند این باتری با استفاده از کنترل دائمی دمای باتری و حفاظت سراسری باتری در ساختار بدنه، حداکثر کارایی و ایمنی را در تمامی شرایط آب و هوایی تضمین میکند.

سیستم تعلیق و هندلینگ؛ فرمانپذیری دقیق با شعاع گردش مناسب
در بخش زیربندی و شاسی، EV5 از آرایش تعلیق پیشرفتهای بهره میبرد که ترکیبی از راحتی و پایداری را به همراه دارد. سیستم فرمان آن کاملاً برقی است و واکنشهای دقیق و سبکی را در سرعتهای پایین فراهم میکند. در محور جلو، از سیستم تعلیق مستقل مک فرسون استفاده شده که استاندارد پایداری و جذب ضربه مناسبی را برای خودروهای مدرن کراساوور ایجاد میکند. در محور عقب، وجود سیستم تعلیق مستقل چند اتصالی (مولتی لینک)، به طور قابل ملاحظهای به بهبود کیفیت سواری، حفظ چسبندگی و افزایش هندلینگ در پیچها کمک میکند.
علاوه بر این، کیا EV5 با حداقل شعاع گردش ۵.۸۷ متر، توان مانور بسیار خوبی را در خیابانهای شلوغ و هنگام پارک کردن ارائه میدهد. سیستم ترمز قدرتمند این خودرو نیز در هر دو محور جلو و عقب از نوع دیسکی خنک شونده و دیسکی است. این کراساوور روی رینگهایی سوار است که با لاستیکهایی با ابعاد $225/60R18$ پوشانده شدهاند، که هم ظاهر جذابی دارند و هم سطح مقطع مناسبی برای انتقال قدرت و ترمزگیری فراهم میکنند.
ایمنی و رانندگی خودران (ADAS) در کیا EV5
کیا EV5 یک خودروی صرفاً برقی نیست، بلکه یک دژ متحرک از ایمنی و تکنولوژی است. ساختار بدنه آن از نوع بدنه هیبریدی فولادی با استحکام بالا طراحی شده و دارای طراحی ایمنی همه جانبه است. در بحث ایمنی فعال و غیرفعال، کیا EV5 مجهز به پکیج کامل ۷ کیسه هوا است که شامل کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، کیسههای هوای جانبی و پردهای و نکته مهمتر، کیسه هوای مرکزی جلو است. این کیسه هوای هفتم، نقش حیاتی در جلوگیری از برخورد سرنشینان جلو با یکدیگر در تصادفات جانبی شدید ایفا میکند.
تکنولوژیهای استاندارد ایمنی و پایداری
سیستمهای استاندارد پایداری مانند کنترل پایداری الکترونیکی، ترمزگیری پس از برخورد برای جلوگیری از تصادف ثانویه، سیستم استارت/استاپ هوشمند که در مدلهای برقی کاربرد مدیریت انرژی دارد و TPMS (سیستم پایش فشار باد تایرها) به صورت پیشفرض در این خودرو وجود دارند. همچنین، ترمز پارک الکترونیکی (EPB) به همراه قابلیت اتوهلد (Auto Hold) راحتی رانندگی در ترافیک را افزایش میدهد.
سطح بالای کمکهای رانندگی هوشمند (ADAS)
نقطه قوت کیا EV5، پکیج کامل کمک اضطراری نسخه ۲ و سیستمهای پیشرفته کمک رانندگی است که آن را در رده خودروهای نیمهخودران قرار میدهد. این سیستمها به شرح زیرند:
- FCW (Forward Collision Warning): هشدار برخورد از جلو
- DBC (Downhill Brake Control): کنترل ترمز در سراشیبی
- LKA (Lane Keep Assist): دستیار حفظ خط حرکت
- LDW (Lane Departure Warning): هشدار خروج از خط
- LFA (Lane Following Assist): دستیار دنبال کردن خطوط
- DAW (Driver Attention Warning): هشدار توجه راننده
- HAC (Hill-start Assist Control): کمک رانندگی در سربالایی
- HBA (High Beam Assist): دستیار نور بالا خودکار
علاوه بر موارد فوق، کیا EV5 تجربه رانندگی با قابلیتهای هوشمندی مانند:
- کروز کنترل تطبیقی هوشمند متصل به سبک رانندگی: که سرعت را بر اساس عادات و سبک رانندگی راننده تنظیم و بهینهسازی میکند.
- کروز کنترل تطبیقی هوشمند مبتنی بر مسیر یابی: که با اتصال به سیستم مسیریاب، سرعت را قبل از پیچها، تقاطعها یا مناطق پرتردد به صورت خودکار تعدیل میکند.
- کمک فرمان اضطراری: برای تصحیح ناگهانی مسیر در شرایط بحرانی
- BVM (Blind-Spot View Monitor): نمایشگر نقطه کور که تصویر جانبی خودرو را روی صفحه کیلومتر نمایش میدهد.
- SVM (Surround View Monitor): مانیتور دید فراگیر ۳۶۰ درجه
- رادار پارک عقب و جلو (PDW-R/F): برای سهولت در پارک
- کمک رانندگی در بزرگراه (HDA): که در ترافیک و بزرگراهها، حفظ فاصله و مرکزیت در خط را به عهده میگیرد.
- کلید هشدار پارک برقی: سیستمی جهت سهولت در پارک کردن از راه دور یا فعالسازی ترمز دستی اضطراری.

امکانات رفاهی و طراحی آیندهنگر
طراحی ظاهری کیا EV5، با زبان طراحی جدید و «ضد مینیمالیستی» کیا که تحت عنوان «اتحاد تضادها» شناخته میشود، ظاهری مدرن و آیندهنگر به خودرو بخشیده است. این طراحی به خصوص در نمای جلو با چراغهای کاملاً LED (الایدی) که ظاهری روباتیک دارند، نمود پیدا میکند. استفاده از چراغهای LED نه تنها مصرف انرژی را در یک خودروی برقی کاهش میدهد، بلکه نوردهی بهتر و طرحهای نوری متمایزی را ممکن میسازد.
درون کابین، انتظار میرود EV5 با نمایشگرهای یکپارچه بزرگ برای اطلاعات و سرگرمی و پنل کیلومتر، دکمههای کنترلی فیزیکی کمتر و فضاسازی هوشمندانه، حس یک «اتاق نشیمن متحرک» را به سرنشینان منتقل کند. امکاناتی نظیر تهویه مطبوع پیشرفته، صندلیهای ارگونومیک، و سایر تجهیزات رفاهی هوشمند که در خودروهای مدرن کیا معمول است، بدون شک در این کراساوور پرچمدار برقی نیز دیده خواهد شد تا تجربه مالکیت EV5، فراتر از یک رانندگی ساده، به یک تجربه لوکس و پیشرفته تبدیل شود.
آینده برقی در دستان EV5
با ورود کیا EV5 توسط هرمس خودرو، بازار خودروهای الکتریکی ایران شاهد یک جهش کیفی و فنی خواهد بود. مشخصات فنی بینظیر (موتور ۲۱۵ اسب بخاری، باتری ۸۸.۱ کیلووات ساعتی و برد ۷۲۰ کیلومتر)، ابعاد متناسب، و از همه مهمتر، پکیج کامل ایمنی و کمک رانندگی هوشمند، این خودرو را به یک گزینه فوقالعاده رقابتی در رنج قیمتی ۷ تا ۸ میلیارد تومان تبدیل میکند. عرضه فوری این کراساوور جذاب، نشان از عزم جدی واردکننده برای سهمگیری هرچه بیشتر از این بخش رو به رشد بازار است و میتواند استاندارد جدیدی را برای خودروهای برقی وارداتی تعیین کند.