همانطور که کراساوور لاماری ایما توانست با خطوط تهاجمی و پیشرانه قدرتمند خود، قواعد بازی در بازار شاسیبلندهای مونتاژی را برهم بزند و نام خود را به عنوان یک مدعی جوانپسند تثبیت کند، امروز فرصتی دست داد تا با فرزند جدید و اسپرت آرین پارس موتور، یعنی سدان لاماری اکو، در پیست اتومبیلرانی آزادی از نزدیک ملاقاتی داشته باشیم.

هدف واضح است؛ تکرار موفقیتهای ایما در کلاس محبوب سدانهای سایز متوسط، اما این بار با تاکید دوچندان بر فاکتور هیجان و رانندگی اسپرت. اکو، که در اصل همان Aeolus Yixuan محصول دانگ فنگ است، آمده تا نشان دهد سدانهای چینی نیز میتوانند روحیهای جسور و عملکردی فراتر از انتظار داشته باشند.

تولد یک اسپرت جوان پسند؛ طراحی و فلسفه اکو
تصور عموم از برند لاماری، تنها به کراساوور موفق ایما محدود میشود، اما آرین پارس موتور با معرفی اکو، قصد دارد ثابت کند که لاماری نه یک محصول، بلکه یک زیرمجموعه با زبان طراحی مشخص و روحیه جوانگرایانه است.

نمای جلو؛ تهاجمی و آیندهنگر
در نمای جلو، چراغهای تیز و زاویهدار با یک نوار کرومی که آنها را به هم پیوند میدهد، خودرو را عریضتر از ابعاد واقعی خود نشان میدهد؛ یک ترفند بصری هوشمندانه. جلوپنجره از الگوی طراحی سهبعدی که ترند روز بسیاری از خودروهای چینی است، استفاده کرده و عمق بصری جذابی ایجاد میکند. اما بیشک، جذابترین المان طراحی که ماهیت اسپرت خودرو را فریاد میزند، مجراهای ورودی هوای بزرگ در دو سمت سپر است. این مجراها، هرچند عملکردی نیستند، اما ظاهری بسیار پرخاشگر و مسابقهای به اکو میبخشند و این سدان را از رقبای محافظهکارش جدا میکنند.

نیمرخ و عقب؛ کیت بدنه؛ امضای یک سدان اسپرت
در نمای جانبی، کرومکاریهای دور کلاف دربها، اندکی بر لوکس بودن خودرو تأکید دارند، اما خطوط برجسته از گلگیر جلو تا انتهای دربها، بهعلاوه قوسهای روی گلگیرها، بدنه را عضلانی نشان میدهند.

رینگهای ۱۷ اینچی، اگرچه سایز مناسبی دارند، اما برای تایید ماهیت تمام اسپورت اکو، استفاده از رینگهای بزرگتر (مثلاً ۱۸ اینچی) میتوانست جلوه بهتری ایجاد کند.

بخش عقب اکو، با یک قوس ملایم به درب صندوق ختم میشود و یک حس نزدیک به فستبک را القا میکند، اگرچه ساختار بدنه آن یک سدان کلاسیک است.

چراغهای پیوسته و باکیفیت عقب، که نکته جالب توجه آن، یکسان بودن طراحی با شاین مکس است، بهسرعت جلب توجه میکنند. اما آنچه اکو را از یک سدان معمولی متمایز میکند،

کیت بدنه فابریک شامل بال عقب و دیفیوزر تهاجمی است. روی دیفیوزر، چهار خروجی اگزوز فیک در کنار خطوط تیز، بیش از پیش به جوانپسند بودن و اسپرت بودن این سدان تأکید میکنند. در مجموع، زبان طراحی اکو، استفاده هوشمندانه و جسورانه از خطوط تیز است که آن را مستقیماً به سمت قشر جوان و هیجانطلب نشانه گرفته است.
قلب تپنده و ریشههای اروپایی-ژاپنی؛ پلتفرم و پیشرانه
لاماری اکو بر اساس پلتفرم پایه CMP توسعه یافته است. این پلتفرم، الگویی مشترک میان گروه بزرگ PSA (پژو-سیتروئن) و دانگ فنگ چین است. آگاهی از این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که پلتفرم خودروهایی شناختهشدهای چون پژو ۲۰۰۸ و ۲۰۸ نسل دوم نیز بر همین اساس بنا شدهاند، که نشاندهنده اشتراکات فنی عمیق و پشتوانه نسبتاً مدرن این سدان است.
قدرت؛ موتور با ژن میتسوبیشی
زیر کاپوت، یک موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با فناوری GDI (تزریق مستقیم سوخت) قرار دارد که با توان تولید ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور، آمار خیرهکنندهای را در کلاس خود ارائه میدهد. این توان بالا از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر (Wet DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود. استفاده از DCT تر، در مقایسه با نمونه خشک، معمولاً عملکرد پایدارتر و خنکسازی بهتر در شرایط رانندگی سنگین را به ارمغان میآورد.
نکتهای که اطمینان فنی به این مجموعه پیشرانه میبخشد، ژنتیک ژاپنی آن است. این پیشرانه از فناوری میتسوبیشی بهره میبرد، که در بازار ایران سابقه اثباتشدهای از نظر دوام و قطعات یدکی دارد. با وزن ۱۲۵۳ کیلوگرم، نسبت قدرت به وزن بسیار خوبی انتظار میرود که شتابگیری رضایتبخشی را نوید میدهد.
|
مشخصات فنی کلیدی
|
لاماری اکو
|
|
حجم موتور
|
۱۴۹۶ سی سی
|
|
فناوری موتور
|
توربوشارژ TGDI
|
|
قدرت
|
۱۹۵ اسب بخار
|
|
گشتاور
|
۳۰۰ نیوتن متر
|
|
گیربکس
|
۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر
|
|
تعلیق جلو
|
مک فرسون
|
|
تعلیق عقب
|
تویست بیم (نیمه مستقل)
|
|
وزن خالص
|
۱۲۵۳ کیلوگرم
|
|
مصرف سوخت ترکیبی
|
۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
|
سیستم تعلیق
در بحث دینامیک رانندگی، اکو در بخش جلو از سیستم مک فرسون و در عقب از سیستم نیمه مستقل (تویست بیم) استفاده میکند. هرچند استفاده از سیستم تمام مستقل در عقب میتوانست به هندلینگ اسپرتتر کمک کند، اما با توجه به پلتفرم CMP و سطح قیمتی خودرو در بازارهای جهانی، این ترکیب، یک ساختار متعادل و اقتصادی را برای یک سدان اسپرت روزمره فراهم میکند.
کابین خلبانی با المانهای ریسینگ؛ فضای داخلی و امکانات
همانطور که طراحی بیرونی اکو، مخاطب جوان را نشانه رفته است، فضای داخلی نیز با استفاده از المانهای اسپرتی، این مسیر را ادامه میدهد. در نگاه اول، استفاده از پلاستیک خشک در بخشهایی از رودریها و داشبورد مشهود است. با این حال، با در نظر گرفتن سطح قیمتی این خودرو و رقبایش در بازار ایران، کیفیت متریال بهکار رفته کاملاً قابل قبول ارزیابی میشود. نباید فراموش کرد که اکو در بازارهای جهانی در سطح قیمتی متوسطی قرار دارد و نباید توقع متریال فانتزی را از آن داشت.

طراحی اسپرت و تکنولوژی مدرن
کابین اکو بهخوبی روحیه اسپرت خودرو را بازتاب میدهد. استفاده از طرح فیبر کربن، خطوط رنگی (زرد رنگ) در دور دریچههای تهویه و سایر نقاط، یک فضای جذاب و پویا ایجاد کرده است. فرمان دو شاخه و تخت (D-Cut) در بالا و پایین، که اصطلاحاً به فرمان ریس مشهور است، در دست حس خوبی ایجاد میکند و دسترسی به کروز کنترل و تنظیمات مالتی مدیا را فراهم میسازد.

در بخش فناوری، شاهد یک نمایشگر لمسی مالتی مدیای عمودی ۱۳ اینچی هستیم که یکی از بزرگترینها در این کلاس است. پشت آمپر (کلاستر) نیز به رسم مدرنیته، کاملاً دیجیتالی با اندازه ۷ اینچی طراحی شده است.
راحتی و ارگونومی صندلیها
فاصله محوری ۲۶۸۰ میلیمتری اکو، فضای کابین خوبی را برای ۴ سرنشین فراهم میکند. با این حال، باید به نکتهای در ردیف عقب اشاره کرد؛ بهدلیل شیب سقف به سمت صندوق که حس فستبک بودن را تقویت میکند، افراد قد بلند ممکن است در بخش سر، اندکی احساس محدودیت کنند.
صندلیهای ردیف جلو، با طراحی ریسی (Bucket Seats)، دربرگیرندگی و حمایت جانبی بسیار خوبی دارند که در رانندگی پرشتاب و پیچهای پیست، این حس اطمینان را به راننده منتقل میکند. البته این طراحی اسپرت، ممکن است دید سرنشینان عقب را تا حدودی محدود کند. در نهایت، وجود گرمکن صندلیهای جلو و صندلیهای برقی، به ارتقاء آسایش سرنشینان کمک شایانی میکند.
ایمنی و رفاه؛ مجهز به رادارهای روز
لاماری اکو، در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، دست پُری دارد و میتواند در این بخش با جدیترین رقبای خود رقابت کند.
امکانات کلیدی اکو:
دوربین ۵۴۰ درجه: دید جامع و کاملی از محیط اطراف خودرو ارائه میدهد که برای پارک و مانور در فضاهای تنگ بسیار کارآمد است.
رادارها و سامانههای ایمنی: رادار نقطه کور (Blind Spot Monitor)، هشدار DOW (باز شدن درب در حضور اشیاء متحرک)، هشدار خروج از پارک و سامانه کنترل پایداری (ESC) و کشش (TCS)، یک پکیج ایمنی کامل را ارائه میدهند.
امکانات رفاهی: ورود و خروج بدون کلید (Keyless Entry & Start)، ترمز پارک برقی (EPB) و اتوهلد (Auto Hold)، شارژر بیسیم، سانروف برقی و سنسور نور و باران، آسایش راننده و سرنشینان را تضمین میکند.
ایمنی غیرفعال: مجهز به ۴ کیسه هوا.
تجربه رانندگی؛ شتاب راضیکننده، هندلینگ جوانپسند
در پیست اتومبیلرانی آزادی، فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد واقعی لاماری اکو فراهم آمد. وزن پایین ۱۲۵۳ کیلوگرمی و قدرت ۱۹۵ اسب بخار، نوید یک شتاب بسیار خوب را میداد که در عمل نیز تایید شد؛ شتاب اکو کاملاً راضیکننده و فراتر از انتظار یک سدان مونتاژی است.
گیربکس ۶ سرعته DCT تر، تعویضهای نسبتاً سریع و دقیقی را ارائه میدهد و تأخیر توربو در مقایسه با برخی رقبا، کمتر احساس میشود. در حالتهای رانندگی اسپرت، واکنش پدال گاز و گیربکس سریعتر شده و روحیه هیجانطلب اکو را بهخوبی آشکار میکند.
هندلینگ خودرو، با توجه به وجود فرمان کمکی برقی و سیستم تعلیق مک فرسون در جلو، در پیچها عملکرد قابل قبولی دارد. صندلیهای ریس، راننده را بهخوبی در جای خود نگه میدارند و حس کنترل را تقویت میکنند. اگرچه تعلیق تویست بیم عقب ممکن است در حرکات ناگهانی و رانندگی تهاجمیتر، مقداری در انتقال حس پایداری کامل به اتاق کمبود داشته باشد، اما در مجموع، برای یک سدان شهری با رویکرد اسپورت، دینامیک رانندگی اکو جوانپسند و قابل قبول است.
نبرد سدانهای اسپورت؛ اکو و رقبای سرسخت
لاماری اکو در بازار ایران، به کلاسی میپیوندد که پیش از آزادسازی واردات، تقریباً خالی بود؛ کلاس سدانهای اسپرت کارخانهای با کیت بدنه فابریک.
اصلیترین و جدیترین رقیب اکو، بیتردید، آریزو ۶ جیتی (Arrizo 6 GT) است که با قدرت بالا و زبان طراحی اسپرت، پای این سدانهای پرفورمنس را به ایران باز کرد. اکو با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور، در مقایسه با ۶ جیتی که حدود ۱۹۷ اسب بخار قدرت دارد، رقابتی بسیار نزدیک و تنگاتنگ را آغاز میکند. انتخاب بین این دو، بیش از آنکه به اعداد قدرت بازگردد، به سلیقه در طراحی و تجربه رانندگی و همچنین خدمات پس از فروش مربوط میشود.
در کنار ۶ جیتی، اگر این خودرو را از لحاظ کلاس بدنه و رویکرد اسپرت در نظر بگیریم، ام جی جیتی (MG GT) نیز به عنوان یک سدان خوشنام و باسابقه، میتواند به عنوان رقیب مطرح شود، هرچند که در بازار کنونی حضور کمرنگتری دارد.
جمعبندی نهایی
طراحی اسپرت تهاجمی، پیشرانه قدرتمند با ژن ژاپنی-اروپایی، و کابین جوانپسند و مجهز، همگی ترکیب شدهاند تا اکو را به یک مدعی جدی در کلاس سدانهای متوسط ایران تبدیل کنند. آرین پارس موتور با اکو، یک انتخاب قاطع برای قشر جوان و خانوادههایی که همچنان به دنبال یک سدان زیبا، پرشتاب و متمایز میگردند، به بازار عرضه کرده است. این خودرو با پتانسیل بالای خود، به احتمال زیاد میتواند موفقیت ایما را در جادههای ایران تکرار کرده و سهم قابل توجهی از بازار سدانهای هیجانانگیز را از آن خود کند.